Peugeot 2008 officiell – fakta och bilder
Peugeot satsar vidare och presenterar en ny modell i B-segmentet vid sidan om 208. Nykomlingen heter 2008 och är en kompakt crossover med högre sittposition. Tuff formgivning och snåla motorer ska locka kunder över hela världen.
Peugeot 2008 är en långdragen historia. På Parissalongen hösten 2010 visade den franska biltillverkaren upp konceptbilen HR1, en liten kompakt crossover med en hel del egna detaljer, inte minst A-stolparna (som var ”krokiga”).
Våren 2012 presenterade Peugeot på bilsalongen i Peking konceptbilen Urban Crossover Concept, en förädling av HR1 som tagit konceptet från drömstadiet till en mer realistisk nivå. Den var ett resultat efter samarbete mellan Peugeots designavdelningar i Frankrike, Brasilien och Kina.
På Parissalongen i höstas fick vi se tredje konceptbilen på samma recept – 2008 Concept. Den skilde sig inte nämnbart från konceptet som visades halvåret tidigare.
Nu är det slut på konceptbilarna för nu är det produktionsversionen som presenteras av Peugeot. Den riktiga världspremiären lär vara planerad att äga rum på bilsalongen i Genève i mars med tanke på att säljpremiären är satt till i sommar.
Precis som sitt syskon 208, som lanserades förra året, är 2008 en bil för B-segmentet. Dock skiljer de sig båda åt genom att 2008 är en crossover med högre markfrigång och högre sittposition. En 3008 i mindre format helt enkelt.
Målet med 2008 har för Peugeot varit att skapa en crossover som tilltalar bilköpare över hela världen. Därför har man lagt ned stor tid på formgivningen som inte skiljer sig nämnvärt från de två senaste konceptbilarna. Stötfångare fram och bak samt dörrtrösklar har klätts i svart plast som skyddar mot körning utanför vägens asfaltsbeläggning. Hasplåtar fram och bak samt skyddslister på dörrarnas nedkant förhöjer intrycket av att detta är en bil som inte bara är ämnad för stadstrafik, även om just staden lär bli dess huvudsakliga omgivning.
Från front till akter mäter bilen 4,16 meter vilket är 20 centimeter längre än 208 och därmed också två centimeter längre än konceptbilarna. En konkurrent bland B-segmentets crossovers är exempelvis Mini Countryman. Gör vi längdjämförelsen här ser vi att 2008 är sex centimeter längre än Countryman. 2008 rullar på 17-tumshjul.
– 2008:s uppgift är att befästa sin position som ledande i sitt segment på den europeiska marknaden och att vinna nya kunder på nya marknader i Asien och Sydamerika, säger Maxime Picat, Peugeots nytillträdde vd, och syftar på att bilen ska byggas på tre ställen världen över – i Frankrike, i Kina och i Brasilien.
Stora glasytor runt om ska tillsammans med panoramaglastaket – som sträcker sig hela vägen bak till bakluckan – ge en känsla av rymd när man färdas i 2008. Tyvärr bjuder Peugeot ännu inte på några interiöra bilder.
Utan att precisera storleken nämner fransmännen att bagageutrymmet är generöst tilltaget och att lasttröskeln, trots biltypen, är låg.
Peugeot är tyvärr även sparsmakade när det kommer till information om drivlinorna. Att bensin- och dieselmotorer står på programmet säger sig självt. Peugeot nämner endast e-HDi-dieselmotorn, som ofta benämns mikrohybrid tack vare start/stopp-funktionalitet och annan bränslebesparande teknik, samt den nya trecylindriga bensinmotorn. Vi hoppas så klart också att 2008 kommer som Hybrid4 precis som 3008. Det vill säga en dieselmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se