Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Expressen Lifestyle

Peugeot 205 fyller 40 år

Från fraktare av den lilla familjen till brutalt rallyjärn. I dag fyller Peugeot 205 40 år. Vi blickar tillbaka.

I dag för 40 år sedan lanserades Peugeot 205. En utmanare till modeller som Volkswagen Golf, Opel Kadett och Ford Escort och som kom att tillverkas i 5 278 050 exemplar till 1998 då den ersattes av 206.

Peugeot framhåller Jean Boillot, försäljningschef och senare ordförande för märket, som modellens viktigaste person. Det var han som i svåra tider drog i gång det ambitiösa projektet med att ta fram en liten och billig bil som inte bara var bra i staden utan även på större vägar och stor nog för att rymma en liten familj.

205:an hade betydligt mer modern och ungdomlig hållning än tidigare modeller från märket och dess design kom att smitta av sig på kommande Peugeotmodeller. Det italienska designhuset Pininfarina var ofta Peugeots val men med 205:an valde man att hålla i ritstiftet själva, även om italienarna ritade cabriolet CTI. 

205 GTI mot konkurrenter i testdrabbning. Foto: Expressen Lifestyle

Utbudet av versioner var enormt och motorerna spände i effektuttag från 45 till 200 hästkrafter. När vi på Teknikens Värld nummer 9/1988 bestämde oss för att granska hela utbudet var vi glada att vi var just i Sverige - här fanns det åtta varianter, i hemlandet fanns hela 34.

Mest omtalad är 205 GTI, från början med en 1,6-litersmotor på 105 hästar och från och med 1988 med en starkare 1,9-litersmotor. Än mer pulver var det i rallyversionen 205 Turbo 16 som totalt vann hela 16 rallyn, två förartitlar samt märkestiteln 1985 och 1986 – de enda säsonger bilen kördes i rally-VM. De två följande åren vann modellen rallytävlingen Paris-Dakar.

205 CTI på väg till Nordkap. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Modellen må ha slutat att tillverkas för sedan länge men vi på Teknikens Värld har ändå tagit plats bakom ratten då och då i modern tid. 2014 körde vi 80-talscabrioleter till Nordkap – ett av ekipagen var naturligtvis en 205 CTI. Väl hemma tvättade vi bilarna och gjorde ett reportage i stockholmsnatten om 80-talscabbar som entusiastbilar.

Året efter lyckades vår motorsportsfantast Linus Pröjtz inte bara skaka fram en 205 Turbo 16 utan även dess Gupp-B-konkurrenter Audi Sport quattro och Ford RS200 för en drabbning. Den artikeln läser du här nedan.