Peugeot 207 blir snål miljöbil
Efter en dryg miljon tillverkade exemplar av Peugeot 207 kommer nu två nya snåla motorer. En bensinmotor på 1,4 liter och 95 hk samt en partikelfilterförsedd 1,6-litersdiesel på 110 hk som går under Vägverkets definition för miljöbilar.
Peugeot 207 är en populär småbil och mindre populär lär den knappast bli i och med de två nya motorer som nu introduceras till modellen.
Den ena nyheten är en fyrcylindrig bensinmotor (VTi) på 1,4 liter som är utvecklad tillsammans med BMW. 16-ventilaren levererar 95 hästkrafter vid 6 000 r/min och 136 newtonmeter vid 4 000 r/min. Motorn ersätter den tidigare sugmotorn på 1,4 liter med 88 hästkrafter. Jämfört med företrädaren har förbrukningen sänkts med några centiliter till 0,61 liter per mil. Utsläppen av koldioxid har också sänkts, från 152 till 145 gram per kilometer. Prestandamässigt ska nya motorn göra 207:an vassare. Toppfarten ligger på 180 km/h.
Då motorn har kamkedja, gamla hade rem, får man förvänta sig en mindre servicenota.
Den andra nyheten är en turboladdad HDi-dieselmotor på 1,6 liter. Maxeffekten ligger på 110 hästkrafter vid 4 000 r/min medan det maximala vridmomentet om 240 newtonmeter uppnås vid 1 750 r/min. Med motorn följer också en overboost-funktion som temporärt klämmer ut ytterligare 20 newtonmeter under en kort stund.
Denna partikelfilterförsedda dieselmotor ska enligt Peugeot nöja sig med 0,45 liter diesel per mil vid blandad körning. Koldioxidutsläppen ligger på 120 gram per kilometer vilket gör att bilen klassas som miljöbil enligt Vägverkets definitioner.
Är du intresserad av den nya bensinmotorn på 1,4 liter får du slanta upp 132 900 kronor för instegsversionen X-Line i tredörrarsutförande. Två dörrar extra kostar från 136 900 kronor.
Är du i stället intresserad av den nya miljöklassade dieselmaskinen kostar det dig från 160 900 kronor, då i tredörrarsutförande som XS-version. Fyra tusenlappar extra och du får två dörrar till.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se