Peugeot 3008 Hybrid4 – första dieselhybriden
Nu är den första dieselhybriden här, för första gången kombineras en snål dieselmotor med en elmotor. Peugeot 3008 Hybrid4 är 200 hästkrafter stark men vill inte ha mer än 0,38 l/mil.
Bensinhybriderna med Toyota Prius i täten har fått ta åt sig mycket av äran i miljöbilsutvecklingen medan de snåla dieselbilarna har fört en miljökamp lite i skymundan. Men nu förenas de två lägren. Precis som utlovat lanserar Peugeot sin crossovermodell 3008 med en dieselhybriddrivlina och blir därmed först i världen med att sälja en dieselhybrid. Den som vill åka hybridbil behöver inte längre tanka bensin.
Vi börjar med det viktigaste först: Peugeot 3008 Hybrid4 har en blandad förbrukning på 0,38 liter diesel per mil och släpper inte ur mer än 99 gram koldioxid per kilometer. Trots de låga siffrorna är dieselhybriden inte effektsvag. Drivlinan ger totalt 200 hästkrafter fördelat på en 2,0 liter stor turbodiesel på 163 hästar och 300 newtonmeter och en elmotor på 37 hästkrafter och 200 newtonmeter. Dieselmotorn sköter drivningen av framhjulen medan elmotorn driver på bakhjulen, allt med hjälp av en sexstegad automatlåda som kan växlas manuellt. Det innebär att 3008 Hybrid4 kan vara framhjuls- och dieseldriven, bakhjuls- och eldriven eller fyrhjuls- och hybriddriven. Drivlinan innehåller också ett start/stopp-system och system för bromskraftåtervinning som samlar upp energi vid inbromsning och lagrar den i nickelmetallhybridbatterierna. All teknik väger förstås en del, hybridsystemet gör bilen 120 kilo tyngre men den klarar ändå att accelerera från 0-100 km/h på 8,8 sekunder och nå en toppfart på 209 km/h.
På utsidan är det inte mycket som skiljer 3008 Hybrid4 från vanliga 3008. Mest har hänt i fronten grillen har fått horisontella ribbor i stället för rutmönster och strålkastarna har fräschats upp med LED-teknik. Den som tittar väldigt noga ser också att 3008 Hybrid4 är först ut med det lätt uppdaterade Peugeot-lejonet. Inte heller på förarplats syns mycket av hybridtekniken, men några nya knappar finns det i alla fall. Viktigast är vredet som låter föraren välja mellan inställningarna Auto, Sport, 4WD och ZEV. I det första avgör bilen själv vilken blandning av el och diesel som är bäst för lägsta förbrukning, i det andra ligger fokus på sport, i det tredje instrueras de båda motorerna att samarbeta för bästa framkomlighet och i det fjärde får elmotorn arbeta ensam i upp till 4,5 kilometer.
Peugeot 3008 Hybrid4 kommer att tillverkas i Sochaux och Mulhouse i Frankrike från och med våren 2011. Den som är sugen på att köra en dieselhybrid men mindre sugen på en 3008 behöver inte vänta länge. Senare nästa år monteras samma hybridsystem i den nya mellanklassaren 508 men även i sportvagnen RCZ.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se