Peugeot 308 SW och GT THP 175 debuterar i Genève
I Genève nästa månad visar Peugeot upp sina två senaste tillskott i nya 308-familjen – flexibla sjutsitsaren 308 SW och sportiga 308 GT THP 175.
Nya Peugeot 308 har redan fått lovord runt om i världen för sin komfort, ljudnivå och rymlighet. Och nu presenterar Peugeot 308-familjens nykomling – 308 SW som rymmer sju personer tack vare en tredje stolsrad som kan fällas smidigt. Bilen är alltså efterträdaren till populära 307 SW som sålde i nästan 900 000 exemplar under sex års tid. 308 SW har ett 5,58 kvadratmeter stor glasyta (glastak plus vindruta) som gör att ljusinsläppet är majestätiskt. Men mest intressant för den 4,5 meter långa mellanklassbilen är nog ändå flexibiliteten med de sju separata sätena. Fem av dessa, de bakre, är dessutom flyttbara för maximal lastförmåga. Lastutrymmets volymsiffror imponerar – från 573 liter till maximalt 1 736 liter. Som grädde på moset kan även främre passagerarsätet fällas och fungera som ett litet miniskrivbord. Med sätet fällt kan man dessutom lasta extra långa föremål, upp till 3,1 meter på längden.
En annan snygg detalj på nya 308 SW är karossens bakdel som domineras av den välvda rutan som kan öppnas separat, vilket gör det enklare för ilastning på trånga parkeringar.
Tio olika drivlinor kommer att erbjudas i Peugeot 308 SW för att tillgodose så många målgrupper som möjligt i lilla mellanklassen. Det är tre bensinmotorer som utvecklats i samarbete med BMW – 1,6-liters VTi med 120 hästkrafter och 1,6-liters Turbo med 150 respektive 174 hästkrafter. Två HDi-dieselmotorerna finns också, med cylindervolymer på 1,6 och 2,0 liter med 110 respektive 136 hästkrafter. Dessutom kommer Peugeot 308 SW med en 2,0-liters etanolmotor med 145 hästkrafter.
Tre av motorerna är kopplade till en femväxlad manuell växellåda och dieselmotorerna och de båda turbomotorerna till en sexväxlad manuell låda. Två olika typer av automatlådor erbjuds varav den sexstegade är sekventiell med Porsche Tiptronic-system. Den sexstegade är kopplad till de två starkaste bensinmotorerna och till dieselmotorn med 136 hästkrafter. Peugeot 308 är först ut med en helt ny sexväxlad automatiserad manuell växellåda som kommer i 308 1,6 HDi FAP med 110 hästkrafter. I automatläge sänker den elektroniska växellådan förbrukningen från dieselmotorn med fem procent.
Peugeot 308 SW lanseras på den svenska marknaden under sommaren 2008.
Den andra nyheten på Genèvesalongen är Peugeot 308 GT THP 175, alltså en sportigare och snabbare version av den nya lilla mellanklassaren. Motorn är en turbomaskin på 1,6 liter som är utvecklad tillsammans med BMW. Effekten som levereras ligger på 175 hästkrafter – precis som modellbeteckningen indikerar – och uppnås vid 6 000 varv per minut. Maximalt vridmoment (med overboost) på 264 newtonmeter nås vid 1 600 varv per minut. Dessa siffror skickar iväg bilen från noll till 100 km/h på 8,3 sekunder medan toppfarten ligger på 225 km/h. Samtidigt är bilen hyfsat snål och miljövänlig för sin prestanda – 0,63 liter per mil och 180 gram koldioxid per kilometer.
Kosmetiskt har GT-versionen också fått sig en uppdatering. På utsidan känner man främst igen den på att fronten och baken skiljer sig från övriga 308-utbudet och att den också är sänkt en aning. Inuti har bilen fått lite mer aluminium, bland annat växelspaksknoppen och pedalerna.
När bilen når Sverige är okänt, liksom de svenska priserna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se