Peugeot 308 uppdateras och blir snålare
Det är redan tre år sedan Peugeot 308 lanserades och sedan dess har nästan en miljon exemplar av modellen sålts. Nu är det dags för 308:an att genomgå en lyft för att tuffa till det yttre samt bli snålare. Vad sägs om nya e-HDi-motorn på 112 hk och 98 g/km?
För tre år sedan tog Peugeot 308 över stafettpinnen efter 307 och har gjort det med bravur tack vare mer modernt yttre, mer ombonad interiör, tystare och mjukare gång. I slutet av 2008, när modellen var nyanländ, erhöll kombivarianten 308 SW utmärkelsen Teknikens Världs Stora Bilpris 2009. Ungefär samtidigt utsågs modellen dessutom till Årets familjebil 2008.
Framgångarna har även synts försäljningsmässigt då 308:an sålt i 870 000 exemplar varav 9 000 av dessa har gått till svenska kunder.
Nu är det alltså dags för Peugeot 308 att genomgå en så kallade facelift, allt för att kunna fortsätta locka nya kunder och hänga med tempot som konkurrenterna håller.
Nya, ansiktslyfta 308 skulle man kunna säga är betydligt nättare och sportigare till utseendet än den modellversion som står ute hos Peugeot-handlarna i dag. Det breda, ofta omdiskuterade, gapet i fronten har kraftigt tonats ned och den horisontella ribban som utgör stötfångaren känns inte lika klumpig längre. Huven har också omarbetats för att inte vara lika dominerande som förr. Strålkastarna, som numera har kurvljusfunktion, har fått en mer elegant linjeföring samtidigt som de minskats något. Som pricken över i har fronten fått kromlist längs grillens innerkant, hämtat från nya storebror 508, samt nya positionsljus med lysdioder bredvid de ordinarie dimljusen.
Vänder man på bilen och ser den bakifrån hittar man inte mycket nytt. Här har fransmännen valt att behålla det man redan har, men krönt det hela med en horisontell kromlist som löper längs plåtvecket på bakluckan.
Interiört har man gått varsamt fram och enbart låtit uppdatera materialvalen för att förhöja känslan av kvalitet och försöka trycka in lite premiumkänsla.
Under huven innebär uppdateringen ett nytt motoralternativ, nämligen e-HDi som storebror 508 redan har försetts med och likaså koncernbrodern Citroën C4. Dieselmotorn på 1,6 liter och 112 hästkrafter är försedd med senaste generationens start/stopp-teknik, något PSA kallar för mikrohybrid. Tillsammans med den automatiserade manuella växellådan (finns även med konventionell manuell växellåda) når nya, ansiktslyfta Peugeot 308 ned till 98 gram koldioxid per kilometer.
308:ans hela motorprogram ser ut som följer:
• 1,4 VTi, bensin, 98 hk, 5-växlad manuell låda
• 1,6 VTi, bensin, 120 hk, 5-växlad manuell låda eller automatlåda
• 1,6 THP, bensin, 156 hk, 6-växlad manuell låda eller automatlåda
• 1,6 THP, bensin, 200 hk, sexväxlad manuell låda (endast GTi-versionen)
• 1,6 HDi, diesel, 92 hk, 5-växlad manuell låda
• 1,6 e-HDi, diesel, 112 hk, 6-växlad manuell låda eller automatiserad manuell låda
• 2,0 HDi, diesel, 150 hk, 6-växlad manuell låda
• 2,0 HDi, diesel, 163 hk, 6-växlad manuell låda eller automatlåda (manuell endast i kombination med 308 CC)
Alla uppdateringar i och med ansiktslyftet berör alla tre karossversioner – femdörrars halvkombin, kombin SW samt cabrioleten CC.
Är du ute efter en 308 och vill satsa på den ansiktslyfta versionen får du ge dig till tåls till maj månad då det är svensk lansering. Dessförinnan är det världspremiär på bilsalongen i Genève i mars.
https://youtu.be/aHsysHqsdDQ?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se