Peugeot 407 ansiktslyft och får etanolmotor
Peugeots familjevagn 407 har rullat i nuvarande form sedan premiären 2004. Nu är det dags för en uppdatering både på utsidan och under huven. Förutom förbättrade befintliga motorer kommer 407 även med etanolmotor. Premiär är det under sensommaren.
Peugeot 407 är något av en udda fågel på våra svenska vägar. Förra året sålde den i 2 702 exemplar i Sverige vilket ger den en 35:e plats i försäljningsstatistiken. Jämfört med 2006 var siffrorna dessutom en nedgång med drygt 600 bilar. Drygt 82 procent av försäljningen bestod av kombiversionen 407 SW. Dessutom säljer den bättre med dieselspis under huven än med bensinmotor. Förra året levererades det 1 927 Peugeot 407 diesel, vilket motsvarar drygt 71 procent av totala försäljningen. I Sverige har vi dock ett bra steg upp till europasnittet där dieselandelen ligger på hela 87 procent av totalt cirka 800 000 tillverkade bilar.
Nu är det dags för bilen att genomgå en uppdatering som innebär bland annat förfinad formgivning, teknik och nya motorer. Förhoppningsvis ger det modellen en knuff upp i försäljningsstatistiken.
På utsidan har några smärre förändringar ägt rum, bland annat har fronten fått mer inspiration från coupémodellen. Inuti höjs bilens komfort ett par snäpp genom att klimatanläggningen har vidareutvecklats samtidigt som navigationssystemet är nytt för modellen. I förarassistansen i form av parkeringsradar får man nu även hjälp när man närmar sig hinder med fronten.
De största nyheterna finner man under huven. Intressantast för oss svenskar är antagligen den nya etanolmotorn på två liter som levererar 140 hästkrafter. Några förbruknings- eller utsläppsuppgifter har vi ännu inte kunnat få tag på för denna motor.
Eftersom de flesta svenska 407-spekulanterna tittar på bilen med diesel under huven kan det vara av extra intresse att Peugeot har uppdaterat tvålitersdieseln. Några extra hästkrafter har klämts ner och den levererar nu 140 hästkrafter. Standardväxellådan är är densamma, alltså en sexväxlad manuell historia. Som tillval finns sexväxlad automatlåda. Jämfört med förra tvålitersdieseln har bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen sänkts. 0,56 liter diesel per mil vill motorn ha vid blandad körning medan den släpper ut 150 CO2 gram per kilometer, en sänkning med fem gram jämfört med tidigare. Motorn uppfyller dessutom de framtida utsläppsnormerna Euro 5.
De som väljer Peugeot 407 som företagsbil väljer oftast 1,6-litersdieseln till bilen. Då får man en motor som i stället släpper ut 140 gram per kilometer.
Under sensommaren gör nya uppdaterade Peugeot 407 debut i Sverige, då både som sedan- och SW-modell.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se