Peugeot 508 facelift officiell – alla bilder och fakta
Peugeots 508, som lanserades 2011, har nu nått en bit in i sin livscykel – tillräckligt långt för att förtjäna en halvtidsuppdatering. Nyheterna finns både utanpå, inuti och under huven.
När Peugeot ersatte 407 år 2011 valde man att samtidigt ersätta även storbilen 607 – resultatet blev 508. Den nya modellen fick en stramare design, och skulle utmana bilar så som Ford Mondeo och Volkswagen Passat. Till dags dato har det tillverkats nära 370 000 exemplar, både i Frankrike och Kina (som är största marknaden, med över en tredjedel av försäljningen), och det har blivit dags för modellen att få ett facelift.
Peugeot Exalt som visades i våras.
Uppdateringen innefattar dels exteriöra förändringar både framtill och baktill. Nya lampor, ny grill och omdesignad huv. Utseendeuppdateringarna tar 508 närmare konceptbilen Exalt, som vi såg i våras.
Interiört ska kvalitetskänslan ha höjts med nya material och annurlunda utseende, bland att har en ny sjutums touchskärm tillkommit, och ersatt knappar. Till förarhjälpssystemen har dödavinkelnvarnare och head-up-display lagts till i utrustningslistan. Motormässigt är det i dieselprogrammet vi hittar de största nyheterna, med Peugeots nya BlueHDI-motorer i både 150- och 180-hästarsutförande. Utsläppen stannar på 105 eller 111 g/km koldioxid. Bensinmotorerna kompletteras med en helt ny 1,6-litersmotor på 165 hästkrafter, i enlighet med Euro 6-normen.
HYbrid 4-drivlinan bibehålls sedan tidigare.
Uppdateringarna kommer både sedan, kombi och den förhöjda ”skogsmulleversionen” RXH till godo. Premiären sker på bilsalongerna i Moskva och Chengdu, parallellt, i augusti. Lanseringen sker månaden efter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se