Peugeot 508 RXH – dieselhybrid och fyrhjulsdrift
Här är Peugeot 508 RXH, den franska fyrhjulsdrivna dieselhybriden som kör både snålt och miljövänligt.
Det har bara gått några dagar sedan vi levererade nyheten om att Peugeot 508 kommer i en crossover-version som Peugeot själva går ut med nyheten om Peugeot 508 RXH.
På utsidan skiljer sig Peugeot 508 RXH från sina liknande modeller inom 508-serien genom att den har fått ett så kallat crossover-utseende. Det betyder att den fått lite högre markfrigång, blivit lite bredare och fått en lätt modifierad front.
Under motorhuven sitter en dieselmotor som är ihopkopplad med en elmotor som tillsammans levererar 200 hästkrafter med ett vrid på 450 newtonmeter.
Förbrukningen landar på 0,42 liter för varje mil du kör, och då släpper din 508 RXH ut 1090 gram koldioxid på samma sträcka. I versionen utan elmotor vill dieselmotorn ha 0,57 liter per mil.
Motorn kommer först att lanseras i lillasyster 3008, men Peugeot vill sätta motorn i flera av sina övriga modeller.
I september blir det världspremiär för Peugeot 508 RXH som kommer till Sverige under 2012.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se