Peugeot Exalt officiell och excentrisk som få
Peugeot slår på stort på den stundande bilsalongen i Peking. I Kina ska de visa upp konceptbilen Exalt som med kraftfull laddhybriddrivlina och hajskinnsliknande tyg på karossen (!) ska fånga uppmärksamheten.
Kommer du ihåg Peugeots konceptbil Onyx som de visade på hemmaplan, Parissalongen med andra ord, hösten 2012? Onyx var något av en supersportbil med dieselhybridmotor på totalt 680 hästkrafter. Dessutom var de framträdande formerna framknackade i koppar och kolfiber.
När det nu vankas bilsalong i Peking tar Peugeot formspråket från Onyx ett steg längre när de visar nya konceptbilen Exalt. Den ser inte lika extrem ut och har inte samma enorma drivlina som bilen för två år sedan, men den har minst lika mycket egen karaktär.
Exalt är en fyrdörrarscoupé med ganska tydlig Peugeot-front, men i övrigt skiljer den sig väsentligt mot dagens modeller. Lång huv, långt axelavstånd med korta överhäng och kupéutrymmet placerat långt bak. Nästan som en Ferrari FF men med två extra dörrar.
Karossen har en blandning mellan väldigt skarpa veck, långa svepande linjer och böljande ytor. Karossens nakna stålfinish ska påminna om bilkarosser från förr, på den tiden de handknackades.
Den röda bakdelen är något alldeles säreget. Bakre delen av karossen är nämligen täckt av en speciell textil som Peugeot kallar ”Shark Skin” och som i strukturen påminner om hajskinn. Men enligt fransmännen är detta ”hajskinn” inte bara för syns skull utan också för att förbättra bilens aerodynamik och därmed sänka förbrukningen.
Interiört ser det nästan ut som i ett stylat vardagsrum. De tygklädda ytorna ackompanjeras av ännu större ytor som är klädda i ebenholts, ett hårt träslag som även återfinns i bagageutrymmet. På mittkonsolen och dörrsidorna går även karossens nakna stålfinish igenom. På dörrsidorna har Peugeots logotyp mejslats ut tillsammans med bambustjälkar och blad, något som lär kunna tilltala många av besökarna på Pekingsalongen. Dekorlisten som löper från ena dörrsidan, längs med hela instrumentbrädan, till andra dörrsidan är skapad i en 3D-skrivare och döljer högtalarna till ljudsystemet.
Förarmiljon kallar Peugeot på sedvanligt vis för i-Cockpit och innehåller bland annat en liten, rektangulär rätt som flankeras av pianoinspirerade vippkontakter på båda sidor. Det digitala instrumentklustret ser dock ut att vara farligt nära att skymmas av ratten. Information som inte visas där visas i stället på andra skärmar.
Friskluftsystemet i Exalt innehåller ett medel som med bakterie- och svampdödande egenskaper renar interiörluften när bilen inte används. Vid användning finns ett aktivt filter som renar och behandlar inkommande luft utifrån för att göra den så hälsosam som möjligt. Peugeot kallar systemet för Pure Blue.
4,7 meter långa och 1,3 meter höga Exalt har ett Hybrid4-laddhybridsystem som drivlina. Under huven sitter en 1,6-litersmaskin som går på bensin och som är utvecklad av Peugeots motorsportavdelning. Den ger 270 hästkrafter till de 20 tum stora framhjulen. På bakaxeln sitter en elmotor på 68 hästkrafter som i sin tur driver bakhjulen, även dessa 20 tum stora. Transmissionen utgörs av en sexstegad automatlåda.
Vilka delar av Exalt, som alltså är den bil vi fick smygtitta på i januari, vi får se i framtida Peugeot-modeller kan vi bara gissa på. ”Hajskinnet” låter osannolikt, men drivlinan, om än i mildrare form, och kanske delar av designen bör kunna bli verklighet om något år eller så.
Vad ger du Peugeot för betyg för deras senaste konceptskapelse?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se