Peugeot HR1 för aktiva stadsbor
Peugeot på hemmaplan i Paris är aldrig att leka med. De har som oftast en ny modell och en hel radda med konceptbilar att visa upp. Så även i år och en av sistnämnda typen är HR1, en kompakt och miljösnäll crossover med saxdörrar ämnad för främst det urbana klientelet.
Peugeots största nyhet på Parissalongen är utan tvekan nya 508 som ersätter både 407 och 507. Men det finns ändå en hel del annat att fokusera på i deras gigantiska monter, exempelvis konceptbilen HR1.
Med Peugeot HR1 vill den franska biltillverkaren visa upp hur de tänker sig en framtida stadsbil för medvetet folk i staden, eller som Peugeot gärna formulerar det – för urbana människor med krav på tillvaron och på sitt transportmedel. Den är inte spcifikt riktad till unga, vilket man kan tro av tekniken inne i kupén, utan Peugeot ser även en äldre generation attraheras av en bil som HR1.
Exempel på sådan teknik är instrumenten och reglagen som har tagit inspiration från det senaste i mobiltelefonväg, och då speciellt iPhone. Man kan scrolla i och mellan menyer med hjälp av ett cirkelreglage men även byta displaybild mellan de olika skärmarna genom att svepa ett finger, från ena kanten till den andra, över skärmens yta. Informationsdisplayen framför föraren kan konfigureras efter behag. Vill man känna att man verkligen kör bil väljer man att exempelvis varvräknare samt vatten- och oljetemperatur visas. Vill man ta det lugnt och inte missa POI:s (Point of Interests) längs rutten man kör kan man låta turistinformation visas. Den mesta av informationen kan även projiceras framför vindrutan via en så kallad Head-up display (HUD).
HR1 är inte en stor bil, snarare väldigt nätt med sina 3,69 meter på längden. På bredden mäter den 1,76 meter och på höjden 1,49 meter. Trots sitt kompakta format ska den utan problem kunna ta om hand om fyra personer som åker i var sitt säte. Bagage får man också plats med – som mest 734 liter med fällda baksäten.
Insteget för de åkande ser ut att vara av det enklare slaget. Detta tack vare en typ av saxdörrar. Knappast något för serieproduktion om nu HR1 tar sig hela vägen dit. Men läckert att se det på en crossover, förmodligen första gången bortsett från eftermarknadskonstruktioner.
Med tanke på att Peugeot HR1 är ämnad främst för folket som bor i städer känns drivlinan helrätt. Drivlinan är av hybridtyp där en elmotor och en bensinmotor samsas om att driva hjulparen. Bak i bilen sitter en elmotor på 27 kilowatt (37 hästkrafter) som driver bakhjulen. Under huven fram sitter en liten men stark trecylindrig historia som utvecklar 110 hästkrafter. Denna bensinmotor är på 1,2 liter och försedd med turboladdning. Tillsammans ger de båda motorerna 147 hästkrafter vilket bör räcka till och bli över. Då de båda motorerna driver var sitt hjulpar betyder det är HR1 är fyrhjulsdriven. Kraften till hjulen överförs via en elektroniskt styrd sexväxlad låda som kan automatväxlas eller växlas manuellt med hjälp av paddlar vid ratten.
Peugeot uppger att HR1 nöjer sig med 0,35 liter bensin per mil vid blandad körning vilket motsvarar ett utsläpp på 80 gram koldioxid per kilometer. Kör man på enbart elmotorn (någon maxsträcka för detta uppges inte) blir utsläppet så klart lägre.
Men det är inte enbart nytänk i form av miljö, teknik och form som applicerats på Peugeot HR1. Det mest klassiska ingår också i bilen, nämligen rolig körning tack vare ett spänstigt chassi (McPherson fram och semiindividuell bakaxel) och exakt elektrisk servostyrning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se