Peugeot SxC – kinesisk crossover
Den kinesiska bilmarknaden blir allt viktigare för biltillverkarna. Det kommer vi tydligt att se på bilsalongen i Shanghai nästa vecka. En av européerna där är Peugeot som visar upp sin kinaritade crossover SxC.
Peugeot är på väg att utöka sitt program med ytterligare en modell med hög markfrigång. Sedan fyra år tillbaka har det franska märket suven 4007 (säljs inte i Sverige längre) och på bilsalongen i Shanghai nästa vecka ska de visa upp crossoverkonceptet SxC.
Anledningen till att konceptbilen visas upp på en kinesisk bilsalong och inte en europeisk är helt enkelt att Peugeot satsar hårt på världens mest expansiva bilmarknad, det vill säga den kinesiska. Och just crossovermodeller är något som vinner allt mer mark i det stora landet i öst.
Peugeot SxC är till och med utvecklad i Shanghai, närmare bestämt av China Tech Center.
Vad vi ser här på bilderna är ingen liten bil, med 4,87 meter på längden är den bara centimetern kortare än en BMW X6. SxC är dessutom riktigt bred, nästan 2,04 meter vilket bara är ett par centimeter mindre än vad en Lamborghini Murciélago är på bredden.
Utseendet på crossoverkonceptet går inte att missta för något annat än en Peugeot. Fronten, strålkastarna och huven utformning känns tydligt igen från tidigare konceptbilar och inte minst från nya 508 som nyligen ersatt 407 och 607. Dock är exempelvis strålkastarna, som innehåller lysdioder, i minsta laget för att nå en framtida serieproduktion.
Ett par snygga lösningar på SxC är dörrarna där de bakre är upphängda i bakkant à la flickfångarprincipen samt takrelingen i borstad aluminium som känns väldigt integrerad i bilens övriga formgivning. Mellan takrelingens båda bågar finns ett stort, tvådelat panoramaglastak.
Interiört är det futuristiskt sobert med interaktiva skärmar på ett flertal platser. Som vi kan se är finns det plats för fyra åkande då ett konventionellt baksäte har fått stryka på foten till förmån för två separata fåtöljer.
Kraftkällan i SxC består av en förbränningsmotor som lirar tillsammans med en elmotor, helt i enlighet med Peugeots Hybrid4-teknik. Förbränningsmotorn är en 1,6-liters turbomaskin på 218 hästkrafter som driver de båda framhjulen på 22 tum medan elmotorn på 70 kilowatt (95 hästkrafter) driver bakhjulen som är av samma storlek som de där fram. Totalt handlar det alltså om 313 hästkrafter.
På bilsalongen i Shanghai nästa vecka ska Peugeot även visa upp nya 508 i sedanutförande. En bil som mycket väl kan slå sig in på den kinesiska marknaden med sina stilrena och uppskattade linjer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se