Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080512-peugeot-framtid080512-peugeot-framtid080512-peugeot-framtid
080512-peugeot-framtid

Peugeots läckra framtid

Franska Peugeot har en lång tradition att spotta ur sig läckra konceptbilar och den senaste raden av framtidsvagnar skäms verkligen inte för sig. Hans Hedberg är på plats utanför Paris för en exklusiv visning och kör de allra senaste prototyperna.

 – Läckrast är utan tvekan Peugeot 908 RC, berättar Hedberg. Bilen har mittmonterad 5,5-liters V12 HDi-dieselmotor på 700 hästkrafter, vridmomentet är lokomotivlika 1 200 Newtonmeter.

Vinkeln mellan cylinderbankarna är 100 grader för lägsta möjliga tyngdpunkt och kommer att ha sin premiär på 24-timmars på Le Mans i racingbilen Peugeot 908.

– Vi har även fått se 907, GT-vagnen med V12-motor på drygt 500 hästkrafter, sportbilarna RC Spades och Diamonds, 407 Silouette med V6-motor på 320 hk och de läckra öppna 20Cup-bilarna.

Häftigast är nya Peugeot RC Z, meddelar Hedberg. Baserad på 308-modellen är RC Z en direkt utmanare till exempelvis Audi TT. Konceptbilen såg vi i Genève och redan nu meddelar Peugeot att produktionsbilen är på gång! Starkt jobbat.

Taket är helt i glas och har två pucklar för att förstärka sportigheten. 2+2-karosstemat är tydligt och om Peugeot håller vad man lovar ska man kunna köpa en 308 RC Z för cirka 275 000 kronor – klart konkurrenskraftigt.

­– Designen är klart udda och helt egen. För att inte tala om franskt avantgardistisk, berättar Hans efter en provtur. Som hämtad ur ett Spirou-seriealbum. Kan man få den lackerad i läckert franskblått?

Läs mer