Pisksnärtskydd mindre effektiva på kvinnor
Pisksnärtskydd, eller whiplashskydd som det lite mer internationell kallas, är ett måste hos många bilköpare i dag. Skyddet minskar risken för pisksnärtskada med 50 procent. Men en ny studie visar att skyddet för kvinnorna är 30 procent lägre än för männen.
Folksam har genomfört en studie som visar att pisksnärtskydden (whiplashskydden) i dagens bilar är sämre konstruerade för kvinnor än för män. Enligt studien, som omfattar 11 026 pisksnärtskador under perioden 1995 till 2007 varav 900 av dessa med invalidiserande skada, ger pisksnärtskydden 30 procent sämre skydd för kvinnorna än för männen.
– Det är tydligt att skyddseffekten är sämre för kvinnor än för män. För män är reduktionen i genomsnitt cirka 60 procent medan den för kvinnor är cirka 45 procent. Det är därför oerhört angeläget att förstå varför kvinnor drabbas mer och att få klarhet i varför skydden inte är lika bra för kvinnor som för män, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.
Flera tidigare studier har visat att kvinnor löper dubbelt så stor risk att råka ut för en pisksnärtskada än män. Exakt varför det är så vet man inte i dagsläget, men det finns olika teorier som rör anatomiska skillnader i bland annat muskelmassa, ryggkotor, längd och vikt.
I dagsläget finns pisksnärtskydd hos flertalet bilmärken och modeller som säljs, och för första gången finns nu forskningsresultat som visar pisksnärtskyddens effekt på invalidiserande skador. Säkerhetsbristerna som Folksams studie visar på – att skyddet är sämre för kvinnor än för män – är något som Folksam anser måste åtgärdas.
– Det är ett misslyckande att dagens skydd inte är dimensionerade för kvinnor i första hand. De löper dubbelt så stor risk som män att drabbas av bestående whiplashskador, och nu visar forskningsresultat för första gången att skydden dessutom är sämre för kvinnor än för män, säger Anders Kullgren.
I Folksams skadeuppföljning utgör pisksnärtskador cirka 70 procent av alla personskador som leder till en invalidiserande skada till följd av trafikolyckor. I Sverige drabbas cirka 1 500 personer per år och påkörning bakifrån står för ungefär hälften av fallen.
I slutet av 1990-talet introducerade Saab, Volvo, och kort därefter Toyota, pisksnärtskydd i sina bilar. Skydden är lite olika utformade, men hos samtliga rör det sig om förändringar av bilstolarnas rygg och huvudstöd. Totalt sett reducerar Volvos, Saabs och Toyotas skydd risken för pisksnärtskada med 50 till 55 procent, en siffra som är betydligt högre än hos motsvarande skydd hos andra bilmärken.
Ett internationellt EU-finansierat projekt med syfte att utreda just detta pågår just nu. Projektet leds av svenska Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och är det första som går problemet på djupet. Projektet innebär bland annat är att ge underlag för att för första gången utveckla en matematisk krockdocka med egenskaper av en kvinna. På så vis ska krocktester i framtiden inte behöva utgå från den genomsnittlige mannens egenskaper som enda standard.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se