Polestar 3 ska byggas i USA – här är första bilden
Det är ingen hemlighet att efter två kommer tre, det är heller ingen hemlighet i att efter Polestar 2 kommer Polestar 3. Nu får vi veta lite mer om den elektriska suven.
Att Polestar 3 är på ingång i början av 2020-talet har varit känt i flera år. Det snackades ett tag om 2020, men så blev det inte. 2020 var i stället året då Polestar 2 rullade ut på vägarna.
Eftersom 2:an nu är ”avklarad” riktas nu blickarna mot nästa modell från Geely-koncernens premium-elbilsmärke Polestar, helt enkelt 3:an.
I dag visas första bilden på just Polestar 3. Vi ser tydligt att det är en coupé-aktig suv, eller crossover, det handlar om, trots att ett skynke täcker bilen. Vi ser också tydligt att våra illustrationer från i fjol stämmer väldigt väl överens med formerna under skynket.
Stora nyheten som Polestar förmedlar i dag är dock inte formerna som uppenbarar sig under en negligé för bilar, i stället är fokuset på att Polestar 3 ska byggas i USA – och i Kina där även Polestar 1 och Polestar 2 byggs. Polestar 1 byggs i Chengdu medan Polestar 2 byggs i Luqiao.
USA-fabriken är den Volvo Cars inledde produktion av Volvo S60 i under hösten 2018 och som om ungefär ett år även ska bygga nya XC90. Just nya XC90 och Polestar 3 kommer att vara besläktade då de båda grundas på nyutvecklade SPA2-plattformen.
Att man förlägger produktionen av Polestar 3 i både Kina och USA är för att täcka upp det tilltänkta behovet på världens två största elbilsmarknader.
– Att förlägga produktionen i USA reducerar både leveranstid och miljöpåverkan som kommer av att transportera fordon över världen. Det kommer till och med ha en positiv inverkan på priset på vår suv Polestar 3. Sammantaget gör det här vårt varumärke ännu mer konkurrenskraftigt på den vitala amerikanska marknaden, säger Dennis Nobelius, operativ chef på Polestar.
Fabriken ligger i Ridgeville i South Carolina, en amerikansk delstat som även BMW och Mercedes tillverkar fordon i (BMW bygger merparten av X-modellerna i Spartanburg och Mercedes bygger modellen Sprinter i Charleston inte långt ifrån Volvos fabrik). Michelin har sitt nordamerikanska huvudkontor i South Carolina, närmare bestämt i Greenville.
– Polestar 3 kommer att byggas i USA, för våra amerikanska kunder. Jag minns det goda gensvaret när jag först delade med mig av Polestars vision här i USA, och jag är stolt över att vår första suv kommer byggas i South Carolina. Från och med nu är USA inte längre en exportmarknad utan en hemmamarknad, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se