Polestar O2 med taket nedfällt. Foto: Polestar

Polestar O2 – en elektrisk återvinningsbar sportbil

Avancerat aluminiumsnickeri och återvinningsbara material står på agendan när Polestar presenterar sin senaste konceptbil. Men om det blir någon serieproduktion är högst osäkert. 

Polestar har ett hektiskt lanseringsschema framför sig. I år ska man presentera suven Polestar 3, nästa år släpper man coupé-suven Polestar 4 och 2024 ska de första kunderna få sina Polestar 5, en slank sedan baserad på en helt nyutvecklad aluminiumplattform. 

Och som om inte det vore nog visar man nu upp en konceptbil som inte liknar någonting annat i produktportföljen. Polestar O2 är en eldriven roadster, en 2+2-sitsig sportbil med fällbart tak. Proportionerna är klassiskt sportbilsmässiga, men formspråket är modernt och inte alldeles olikt det vi såg hos Polestar Precept, konceptbilen som gav oss en föraning om Polestar 5. 

Det är inte den enda likheten. Precis som Precept och Polestar 5 bildar en aluminiumstomme bas för Polestar O2. Plattformen, som ännu inte tycks ha något namn, består av olika typer av valsade, pressade, gjutna och extruderade aluminiumlegeringar som sedan fogats samman med en rad olika tekniker, inte minst limning. Det är ett liknande sätt som brittiska tillverkare som Aston Martin och Lotus använder. 

1 AV 3
Taket är fällbart, backspeglarna uppenbarligen digitala.
Foto: Polestar
2 AV 3
Bakljusen fyller en aerodynamisk funktion.
Foto: Polestar
3 AV 3
Formgivningen är kompakt med skarpa vinklar.
Foto: Polestar

Och möjligen är det också så att Lotus bidragit till utvecklingen. Den brittiska sportbilstillverkaren är precis som Polestar numera en del av den stora Geely-koncernen och aluminiumkonstruktionen har utvecklats vid Polestars utvecklingscenter i brittiska Coventry. Klassisk motormark, alltså, och bara ett par timmars bilfärd från Lotus högkvarter i Hethel. 

Men när vi får en kort pratstund med Polestars vd Thomas Ingenlath är Lotus eventuella inblandning ingenting han vill bekräfta. 

– Polestar använder plattformar som finns tillgängliga inom koncernen, från Volvo, och som måste vara rätt val för rätt ändamål. När det kommer till den här bilen skulle det ha varit omöjligt att genomföra med de befintliga plattformarna inom gruppen. 

Thomas Ingenlath, vd Polestar. Foto: Robin Lundin/Polester

Däremot kommer tekniken sannolikt att användas i fler modeller framöver, åtminstone vad Polestar anbelangar. 

– Målet är definitivt att använda den för fler produkter som kommer. Och som chef för Polestar pratar jag här bara om Polestar och inte om gruppens andra varumärken. 

Vad gäller Polestar O2 så får vi inte veta någonting om hur lång den är, vad den väger eller hur snabbt den går. Vi vet ingenting om effekt, drivhjul, batterikapacitet eller räckvidd. Allt som Thomas Ingenlath låter undslippa sig är att hjulbasen förkortats med 40 centimeter jämfört med Polestar 5 och att batteripaketet ska, trots det minskade utrymmet, hålla samma kapacitet som i femman. 

Det betyder att hjulbasen borde vara kring 270 centimeter och jag undrar om jag inte hörde Ingenlath nämna siffran 110 kilowattimmar i förbifarten vad gäller batteriet. 

Men att det är ont om sifferfakta beror sannolikt på att den här bilen aldrig lär sättas i produktion. Den är ett fantasifoster. Som det är nu finns det inte kapacitet att ta fram och tillverka ännu en bilmodell, inte inom överskådlig framtid. 

– Låt oss inse det, vår affärsplan är nu mycket koncentrerad på Polestar 3, 4 och 5. Detta är vad vi har lovat att leverera. Hur framtiden efter 2025 ser ut är inte bestämt ännu. Vi förbereder idéer och O2 är en av idéerna, men det är fortfarande långt kvar dit, säger Thomas Ingenlath. 

I stället ska man se Polestar O2 som ett skyltfönster för företagets miljö- och klimatambitioner. Inte minst handlar det om att produkten ska kunna återvinnas effektivt. Stommens beståndsdelar och karosspanelerna är märkta med vilken aluminiumkvalitet de är tillverkade av, så att de ska kunna återvinnas var för sig och resultera i material med samma kvalitet som den ursprungliga. Högkvalitativt aluminium förblir högkvalitativt, medan andra kvaliteter bibehåller sina varierande egenskaper.

Inredningen är sparsmakad med tydlig Polestar-stil. Foto: Polestar

En rad olika inredningsmaterial, som stoppning i säten, lim, stickade fibrer och icke-vävda ytor, är tillverkade av ett och samma grundmaterial, så kallat mono-material. I det här fallet har man använt en återvunnen polyesterplast. På så sätt ska man kunna ta stora delar av inredningen och återvinna på samma gång, utan att behöva sortera komponenterna först. 

Den typen av teknik och tillvägagångssätt lär vi också få se i produktionsbilarna så småningom. Men någon elektrisk sportbil från Polestar lär vi alltså inte få se.