Polestar Precept officiell – framtiden för elbilsmärket
Hållbara material. En front som ser i stället för att andas och riktigt lång hjulbas för att få plats med ett stort batteri.
Polestar visar sin framtidsbil på bilsalongen i Genève nästa vecka.
Polestar Precept heter konceptbilen som avslöjar lite av hur Volvos elbilsmärke tänker köra in i framtiden.
– Precept är en deklaration och en vision om vad Polestar står för och visar varför märket är relevant, säger Polestars vd Thomas Ingenlath i ett pressmeddelande.
Enligt Ingenlath är konceptbilen inte speciell futuristisk utan skvallrar om hur de kommande modellerna från Polestar kommer att se ut och vara i en nära framtid.
Hjulbasen på hela 3,1 meter visar var Polestar tänker placera det stora batteripaketet. Bilvärlden har mer eller mindre enats om att bygga batterier i platta golv och Polestar Precept är inget undantag. Precept är en fyrdörrarssedan där taklinjen avslöjar att det ska bli bra med plats även i baksätet.
Moderna elbilar behöver inten traditionell grill med stora luftintag. Det märks också på Precept där grillen ersatts av det som kallas Polestar SmartZone. I SmartZone finns teknik för att bilen ska kunna se och för att bilens olika assistanssystem ska fungera så bra som möjligt. Här finns bland annat två radarsensorer och en hd-kamera. På taket finns ett Lidar-paket som på sikt ska hjälpa bilen att köra på egen hand, utan förare.
Ovanför SmartZone finns en liten vinge som ska se till att luftflödet över bilen blir optimalt för ett lågt luftmotstånd. Precis som på Audis elbil e-tron så är backspeglarna ersatta med kameror. På insidan har den traditionella backspegeln ersatts av en bildskärm.
På insidan använder Polestar flera nya och hållbara material för att minska bilens totala klimatavtryck och för att spara på vikten. Enligt Polestar har materialvalen reducerat vikten med 50 procent och åtgången av plast med 80 procent.
Stolarna har en yta gjord av återvunna PET-flaskor och stoppning i stolar är också återvunnet material. Mattorna är gjorda av återvunna fisknät.
Precis som i Polestar 2 är informationssystemet från Android och tekniken är resultatet av samarbetet med Google
. Bildskärmen i mitten av instrumentpanelen är på 15 tum och skärmen framför föraren på 12,5 tum. Vid föraren finns en ögonsensor som håller koll på att föraren hela tiden får rätt information.Volvo ställer inte ut på bilsalongen i Genéve, som inleds på måndag, men Polestar finns där för att visa nya Precept.
https://youtu.be/3-0NhW_JIdk
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se