Polestar siktar mot hybrid- och dieselbilar
Volvos nya melodi är fyrcylindrigt med överladdning och elektrifiering om extra kraft behövs. Polestar planerar att haka på och ser att både hybrid- och dieselbilar får det blå emblemet i framtiden.
Volvo och Polestar har nyss avslutat den internationella presskörningen av S60 och V60 Polestar, två bilar som därefter hyllats runt om i världen. Det är med andra ord många ögon riktade mot de Polestar-blå prestandavagnarna från Hisingen och brittiska Autocar har därför passat på att ta en snack med Polestars marknadschef Hans Bååth som berättar lite om framtiden för företaget.
Volvo lanserade mot slutet av förra sommaren sin nya motorfamilj Drive-E, även känt under beteckningen VEA, som innebär att sex- och åttacylindriga motorer är ett minne blott. I stället är det fyrcylindrigt (och eventuellt trecylindrigt) med överladdning som gäller. För att få till riktiga prestandamotorer som motsvarar sex- eller åttacylindrigt tänker Volvo komplettera med elektrisk drivning à la V60 Plug-in Hybrid.
Denna nya motorfilosofi är Polestar beredda att anamma och hans Bååth ser framför sig hur modeller från dem har tvåliters bensinmotorer som driver framhjulen men som kompletteras med en elmotor som driver bakhjulen. Därmed får man både kraft och fyrhjulsdrift, samtidigt som vrid tillgängliggörs redan från låga varv, något som annars är en svaghet på mindre, bantade motorer.
Men Polestars framtid är kanske inte enbart bensin- och eldriven.
– Vi kan absolut se en Polestar-prestandadiesel i framtiden, säger Hans Bååth till Autocar.
Dessutom säger han att de tittar på att göra Polestar-versioner av fler modeller än S60 och V60 i framtiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se