Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080512-polis-mc-jakt
080512-polis-mc-jakt
080512-polis-mc-jakt
080512-polis-mc-jakt

Polisen slutar jaga mc-förare

Polisen jagar inte längre fartdårar på motorcykel. Polisen erkänner att de är chanslösa och att riskerna är för stora. I stället är det detektivarbete som gäller för att få fast de fartsyndande mc-förarna.

Alla har vi väl varit med om att få se oss omkörda av en motorcykel som blåser förbi i 200 km/h, minst. Vad ett par stackars trafikpoliser ska göra i ett sådant läge är en svår fråga. Att försöka bränna efter i den blågula Volvon är både omöjligt och extremt farligt för alla parter. Alternativet är att låta mc-föraren löpa och i stället försöka skriva ned hur mc-föraren såg ut.

Det är det andra alternativet polisen nu har bestämt sig för att tillämpa i högre utsträckning. I stället för att ta upp jakten ska trafikpoliserna ta upp anteckningsblocket och skriva ned förarens klädsel, färg och typ av motorcykel. Därefter ska man se om signalementet stämmer med någon av de tidigare iakttagelser som gjorts. Eller om man rent av har sådan tur att man stöter på mc-föraren på nästa bensinmack eller rastplats. Enligt Bengt Svensson som är trafikhandläggare på Rikspolisstyrelsen har en hel del mc-förare hittats på det här sättet.

– Vi försöker inte jaga efter. Riskerna är allt för stora. Vi får tillämpa andra metoder helt enkelt, säger Bengt Svensson till Dagens Nyheter.

Fartsyndande mc-förare har ännu lättare att slinka förbi alla fartkameror som står uppställda vid de svenska vägarna. Kameran ser bara ett hjälmvisir och en motorcykel utan främre registreringsskylt som inte går att identifiera.

Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen medger att mc-förarna utgör en större fara på vägarna om man inte anstränger sig för att stoppa dem.

– Det är en jättesvår avvägning. De som kör i 300 kilometer i timmen mellan Stockholm och Uppsala är projektiler som är ute och far bland bilarna. Ibland vill man ha ett stoppnät över gatan, säger han till DN.

Jesper Christensen som är generalsekreterare i Sveriges Motorcyklister (SMC), tycker att polisen borde göra mer för att stoppa fartdårarna.

– I dag legaliserar man att köra för fort, man går fri. Så kan man inte ha det, säger han till DN.

Under fjolåret fanns nästan 300 000 motorcyklar i Sverige. Förra året omkom 60 motorcyklister i trafiken, vilket är det högsta antalet sedan 1986. Enligt NTF:s uppgifter ligger motorcyklarnas medelhastighet klart över bilarnas.