Volkswagens eldrivna e-Crafter är en av många nya elbilarna som säljs till svenska hantverkare och distributörer. Foto: Volkswagen

Politikerna överens om nya viktregler för körkort

Trafikutskottets Terese Lindberg, Socialdemokraterna, tillhör de politiker som öppnat dörren för nya körkortsregler som en följd av allt fler tunga elbilar.

Att tunga bilar är svårare att köra och att vi därmed borde ha kvar dagens regler ser Lindberg bara som en del av sanningen.

– Det är alltid en avvägning med tanke på trafiksäkerheten men det kan slå åt andra hållet också, som vi sett med mopedbilarna, säger Lindberg.

Jan-Erik Berggren

Allt fler väljer att köpa en laddbar elbil. Den senaste statistiken visar att Sverige är i topp i Europa vad gäller försäljning av elbilar och laddhybrider. Efter många år där Sveriges bilpark släppt ut mer koldioxid än EU-snittet är nu Sverige bättre än EU på klimatvänliga bilar. 

Men omställningen går trögare vad gäller de lätta lastbilarna. Här ligger Sverige fortfarande efter EU-snittet och bilbranschen ropar efter uppdaterade körkortsregler för att få fart på omställningen. 

– EU har ett direktiv som gör det möjligt för Sverige att tillåta körning av bilar upp till 4 250 kg på ett vanligt b-körkort. Ett tiotal länder har infört det men den svenska regeringen säger nej. Vi tycker att det skulle vara ett sätt att få fler att gå över till eldrivna transportbilar, säger Mobility Swedens Anders Norén vid ett seminarium under Almedalsveckan.

I dag får du bara kör en bil med en totalvikt på 3 500 kg på ett vanligt b-körkort. Det betyder att de företag som vill byta till de något tyngre elbilarna i många fall måste tvinga personalen att ta komplettera sitt körkort. Det är också svårt för många att söka jobb som chaufför om det krävs ett lastbilskörkort.

Under Mobility Swedens seminarium var de närvarande politikerna, från de fyra partierna Socialdemokraterna, Centern, Liberalerna och Sverigedemokraterna i det närmaste överens om att det kan vara dags att se över körkortsreglerna.

– Det är en avvägning mot trafiksäkerheten förstås då tunga bilar ställer till med mer skada vid en olycka. Men det kan också slå åt andra hållet. I mopedbilar känner sig förarna trygga som i en personbil men säkerheten är långtifrån densamma, säger Terese Lindberg som sitter i trafikutskottet för Socialdemokraterna.

Seminariepanelen var också överens om att laddinfrastrukturen i Sverige behöver stärkas så att fler kan köra elbil och köra den över hela landet. Enligt Terese Lindberg har regeringen och riksdagen här rollen som försörjare av ett stabilt elnät med ren el. Att sätta upp laddstolparna får sen branschen ta hand om.

EU fattar inom kort beslut om en ny lag som tvingar medlemsländerna till en snabb utbyggnad av laddnätverket. Är ni rädda för vad de reglerna kommer att betyda?

– Generellt sett ligger vi bra till när vi jämför med hur det ser ut i andra länder. Så, nej, vi är inte oroliga över det.

Regeringen ger också ut stöd till satsningar på laddning inom ramen för Klimatklivet. En nyhet är att kraven för att få stöd skärpts och i dag måste en ny snabbladdningsstation leverera minst 150 kW enskilt och minst 75 kW när flera laddpunkter utnyttjas.

LÄS MER: Dra släp med elbil

Det finns också ytterligare krav på de som vill söka stöd för att installera laddpunkter för tunga fordon.

– Vi vet av egen erfarenhet att det är komplicerat att söka de här stöden och vi skulle önska att regeringen också gör det lite enklare, kommenterade BMW:s chef i Sverige, Johanna Kriisa, under seminariet.