Pontiac Trans Am gör ”comeback”
Beslutet är taget, Pontiac läggs ned och därmed är möjligheterna att få se en ny Trans Am borta. Eller?! Inte om vi får tro Lingenfelter som på årets SEMA-mässa tänker visa upp en Trans Am baserad på nya Chevrolet Camaro.
Min absoluta favoritfilm som liten var Cannonball från 1976 (ej att förväxlas med Cannonball Run). I den filmen fanns en bil som snabbt blev min absoluta favoritbil (numera har jag dock andra favoriter). Jag tänker på den rödorange Pontiac Trans Am (Pontiac Firebird Trans Am om man ska vara petig) av årsmodell 1970 med stor förgasarbula på huven – en riktig klassiker. Om du inte vet vilken bil jag syftar på gör du bäst i att se klippet nedan (se alternativ domkraft 4.40 in i klippet) som är från en av biljakterna i ovan nämnda film.
Denna Trans Am från 1970 tillhör andra generationens Trans Am av totalt fyra generationer. Men som vi alla vet har GM beslutat att lägga ned det klassiska bilmärket Pontiac och vi kommer antagligen aldrig att få se en ny äkta Trans Am igen. Det ska amerikanska Lingenfelter Performance Engingeering råda bot på, så mycket som det nu är möjligt.
Lingenfelter har planer på att visa upp ett Trans Am-koncept på bilmässan SEMA som går av stapeln i början av nästa månad och som förebild har de tidiga årsmodellerna från 1970-talet stått, alltså den som jag refererar till ovan.
Konceptet är inte byggd som en Trans Am från grunden och upp. I stället baseras den på nya Chevrolet Camaro, lite i stil med det vi såg från Trans Am Depot för ett par månader sedan (se länk nedan).
Trans Am, en av de klassiska muskelbilarna från en svunnen tid, måste ju verkligen ha en rejäl V8 på fler antal liter än som ryms i kylskåpet i form av mjölk. Och så klart har Lingenfelt även tänkt på den biten. De har tryckt ned en V8-maskin på 455 kubiktum, det vill säga 7,5 liter, som ger 655 hästkrafter och 827 newtonmeter. Räcker för de flesta, men frågan är hur bakhjulen hanterar dessa mäktiga siffror.
Utseendemässigt är det alltså mycket som är sig likt från den gamla favoriten från 1970-1973 (1974 kom en uppdaterad kaross). Hela fronten med grillen, strålkastarna, spoilern och de små luftinsläppen känner vi igen. Luftutsläppen på framskärmarna finns också där liksom den speciella bakvingen av modell ”ankstjärt”. Hjulen mäter 20 tum och är försedda med breda fälgar (10 tum fram, 11 bak) med ekermönster som efterliknar bikakor.
Hur bilen ser ut interiört vet vi inte men Lingenfelter säger att även där kan vi förvänta oss en hel del klassiska speciallösningar. Vi får hoppas att det betyder ytterligare en flirt med Trans Am 1970-1973.
Miljöbilstider och downsizing/rightsizing till trots så kanske du är en av de som håller tummarna för att Lingenfelter Trans Am ska nå produktion...?! Om intresset är tillräckligt stort är tanken att konceptbilen ska omvandlas till en produktionsbil.
https://youtu.be/ZDPl98g0o_Q?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se