Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Porsche 718 Cayman GT4 och 718 Spyder presenterade med boxersexor

Porsches 718-serie har sedan senaste uppdateringen enbart kunnat fås med turboladdade fyrcylindriga boxermotorer. När nu GT4-versionen av Cayman samt 718 Spyder presenteras har turbon försvunnit samtidigt som två cylindrar har tillkommit.

Nu lanserar Porsche två modellversioner av 718-serien för dem som värdesätter antal cylindrar före andra variabler. 718 Cayman, Cayman S, Cayman GTS och Cayman T samt 718 Boxster, Boxster S, Boxster GTS och Boxster T har alla en turbomatad fyrcylindrig boxermotor bakom sittbrunnen (med tyngdpunkten strax framför bakaxeln).

De nya modellerna 718 Cayman GT4 och 718 Spyder (utan GT4-tillägg) saknar överladdning och kompenserar i stället med två extra cylindrar. Boxersexan är på 4,0 liter ger 420 hästkrafter, betydligt mer än någon annan 718 och samtidigt 35 hästkrafter mer (och 0,2 liter större) än i förra GT4-generationen. Maxvridet uppgår till 420 newtonmeter. Kraften till bakhjulen överförs via en sexväxlad manuell låda.

Boxersexan, som är utrustad med partikelfilter i avgasreningen, har bensinbesparingsteknik i form av tillfälligt stopp av insprutningen till ena cylinderbanken. Funktionen aktiveras automatiskt vid låg belastning.

Porsche säger att den direktinsprutade motorn är den första högvarviga (varvtalsstopp vid 8 000 r/min) att använda sig av Piezo-insprutning enligt fem steg. Förbränningsprocessen uppges därmed bli mer komplett och på så vis också mer bränsleeffektiv.

0-100 km/h går på 4,4 sekunder oavsett om det står 718 Cayman GT4 eller 718 Spyder på bilen. Däremot skiljer sig toppfarten åt – 301 respektive 304 km/h där den senare siffran är för den takförsedda modellen.

Trots den effektiva insprutningen och cylinderavstängning är bränsleförbrukningen inget att skryta om, den ligger nämligen betydligt högre hos 718 Cayman GT4 och 718 Spyder än hos övriga 718-modeller. 1,09 liter per mil vid blandad körning enligt NEDC-korrelerad beräkning. Rena WLTP-siffror redovisas inte. Förbrukningssiffrorna motsvarar 249 gram koldioxid per kilometer.

Framför allt 718 Cayman GT4 har fått aerodynamiska fördelar gentemot sina motorsvagare syskon. Marktrycket är 50 procent högre varav den nya diffusorn svarar för 30 procent. Den fasta bakvingen ger 20 procent mer marktryck än motsvarande vinge hos föregångaren vilket i 200 km/h ger tolv extra kilo som pressar bakvagnen mot underlaget.

718 Spyder, som skiljer sig från en 718 Boxster bland annat genom ”pucklarna” bakom sittbrunnen, har, precis som sina föregångare, ett avtagbart lättviktstak som kan förvaras under bakluckan.

För första gången är Spyder-modellen dessutom baserad på GT-chassit som används i just 718 Cayman GT4 vilket ska ge modellen betydligt bättre köregenskaper än hos tidigare generationer.

718 Cayman GT4 kostar från 965 000 kronor och 718 Spyder från 940 000 kronor. Båda modellversionerna är beställningsbara från och med nu.