Porsche 718 Cayman GT4 RS är riktigt snabb
Det ska komma en ny version av Porsche 718 Cayman som toppar GT4-varianten. Nu får vi se GT4 RS ta sig an Nürburgrings nordslinga på en väldigt bra tid.
För några år sedan presenterade Porsche två nya modellversioner av 718 Boxster och 718 Cayman som placerar sig på övre prestandahyllan, mycket tack vare två extra cylindrar i boxermotorn (övriga har fyrcylindriga boxermotorer, bortsett från 718 Cayman GTS 4.0 som i fjol fick den större maskinen). 718 Boxster GT4 och 718 Cayman GT4 levererar 420 hästkrafter och 420 newtonmeter (430 med dubbelkopplingslåda).
718 Cayman GT4 är dock på väg att överträffas. Porsche har nämligen utvecklat en RS-version – Porsche 718 Cayman GT4 RS som vi i dag får veta lite mer om i och med att modellversionen har tagit sig runt Nürburgrings nordslinga på en finfin tid.
Bilen som kördes av Jörg Bergmeister var lätt maskerad, då världspremiären inte är förrän nästa månad, men i övrigt i mer eller mindre standardutförande. Endast förarstolen var utbytt mot en racingstol för ge Jörg Bergmeister högsta möjliga skydd under varvet, dock utan att det påverkade bilens vikt. Michelin Pilot Sport Cup 2 R-däcken som var monterade på bilen ingår inte i grundutförande utan är en del av tillvalslistan.
Porsche 718 Cayman GT4 RS körde det långa varvet på 20,832 kilometer på 7 minuter, 9 sekunder och 300 tusendelar. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare var officiell banlängd vid den här typen av körningar, gick på 7 minuter, 4 sekunder och 511 tusendelar. Det är hela 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4 utan RS-beteckning.
Tiderna står sig väldigt väl i konkurrensen med andra märken och 718 Cayman GT4 RS slår sig in bland de 20 snabbaste gatbilarna någonsin. Exempelvis är McLaren 720S endast en knapp sekund snabbare och Mercedes-AMG GT R en dryg sekund långsammare.
– 718 Cayman GT4 RS är en kompromisslös körmaskin. Den känns smidig som en gokart på bergsvägar, men samtidigt imponerande stabil och välbalanserad på racerbanan, säger Jörg Bergmeister, som har spenderat över 500 timmar bakom ratten i 718 Cayman GT4 RS, och fortsätter:
– Om inte skulle en sådan varvtid inte vara möjlig. GT4 RS är en av de vassaste bilar Porsche någonsin utvecklat. Och man måste verkligen själv uppleva det fantastiska motorljudet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLubnNYiL3c4CSFjeuWZa4h260nr7unhzjPorsche avslöjar ännu inte några specifikationer för modellen men att den, utöver den stora bakvinge vi ser på bilderna, får över 450 hästkrafter är ingen vild gissning. Det ryktas om att boxersexan får en hel del likheter med den som sitter i nya 911 GT3, bland annat komponenter i titan. Du vet väl att vi körde nya 911 GT3 för bara några månader sedan? Du hittar den provkörningen här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se