Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Porsche

Porsche 718 Cayman GT4 RS officiell med 500 hk

Porsche har redan avslöjat att den nya toppversionen av 718 Cayman är riktigt snabb runt Nürburgring. Nu förstår vi varför. Porsche släpper äntligen ner GT3-motorn med 500 hk i den lilla mittmotorbilen – möt 718 Cayman GT4 RS.

Det har länge varit känt att den varit under utveckling, men först nu är den officiellt presenterad. Porsche 718 Cayman GT4 RS är namnet på den, med god marginal, snabbaste versionen av 718 Cayman hittills.

RS-versionen är hela 23 sekunder snabbare än Cayman GT4 runt Nürburgrings nordslinga och det beror till stor del på motorn. 718 Cayman GT4 RS har fått samma sexcylindriga sugmotor som finns i 911 GT3 Cup-bilarna och vanliga 911 GT3. Den varvar till 9 000 r/min och med 500 hästkrafter är den 80 hästar starkare än 718 Cayman GT4. Det gör att 718 Cayman GT4 RS tar sig från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder, precis lika snabbt som 911 GT3 och fem tiondelar snabbare än 718 Cayman GT4 med PDK-låda.

Effektuttaget är tio hästkrafter mindre än i 911 GT3, men enligt Porsche handlar det inte om någon nedtrimmad version av motorn. De tio förlorade hästarna beror på att 718 Cayman GT4 har längre avgassystem än 911 GT3 eftersom motorn sitter längre fram i bilen och ger mottryck.

1 AV 3
Foto: Porsche
2 AV 3
Foto: Porsche
3 AV 3
Foto: Porsche

GT4 RS kan endast fås med sjuväxlad PDK-växellåda men så mycket mer lyxutrustning än så blir det inte. Invändigt finns lättviktsmattor, mindre ljudisolering, avskalade dörrsidor med stroppar i stället för handtag och en bakruta i lättviktsglas. Fronthuven och framskärmarna är tillverkade av kolfiberförstärkt plast, CFRP. Allt det här gör att RS-bilen är 35 kg lättare än vanliga GT4. GT4 RS väger totalt 1 415 kg.

https://youtu.be/_ruyhTgEvh0

Utvändigt är det lättast att känna igen GT4 RS på den nya vingen med svanhalsupphängning i aluminium. Men lägg också märke till de extra luftintagen bakom förarens och passagerarens sidorutor där det normalt sett finns en liten glasruta. Där tar motorn in luft till insuget och eftersom det sitter lämpligt nära de åkandes öron ska det enligt Porsche ge ett särskilt högt insugsljud.

Porsche 718 Cayman GT4 RS kan beställas nu och kostar från 1 480 000 kronor.