Porsche 718 GTS bjuder på mer effekt
Porsches 718-modeller har som mest haft 350 hästkrafter, en siffra som nu skruvas upp till 365 i och med introduktionen av 718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS.
I fjol gick Porsche Boxster och Porsche Cayman och blev 718 Boxster och 718 Cayman i och med återanvändandet av en gammal modellbeteckning som prydde en tävlingsbil mellan 1957 och 1962. Precis som den 55 år gamla ikonen hade fyrcylindriga boxermotorer (de sista två årgångarna fanns 718 även med åttacylindriga boxermotorer) fick de nya 718-modellerna boxerfyror, turboladdade sådana. Tidigare hade Boxster och Cayman sexcylindriga boxermotorer utan överladdning.
I 2,0-litersutförande ger motorn 300 hästkrafter i form av 718 Boxster och 718 Cayman, i 2,5-litersutförandet som sitter i 718 Boxster S och 718 Cayman S är det 350 hästkrafter som gäller. Effektsiffrorna toppar samtliga tidigare boxersexor bortsett från den på 375 hästkrafter som fanns till specialaren Boxster Spyder.
Men tro inte att Porsche nöjer sig med att toppa de gamla effektsiffrorna, de vill distansera dem och gör nu så genom att erbjuda mittmotorsportbilsspekulanterna 718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS. Den 2,5 liter stora boxerfyran som finns i S-varianterna har skruvats upp till 365 hästkrafter och 430 newtonmeter (tio upp). Det är dessutom 35 hästkrafter och 60 newtonmeter mer än i de gamla GTS-modellerna med sexcylindriga sugmotorer.
Effekthöjningen har åstadkommits genom nya insug och modifierade turboaggregat. Förändringarna gör att 0-100 km/h som bäst, det vill säga när modellen är utrustad med PDK-dubbelkopplingslåda och Sport Chrono-paket, går på 4,1 sekunder, en tiondel snabbare än S-versionerna och betydligt snabbare än samtliga tidigare Boxster- och Cayman-modeller, inklusive Boxster Spyder.
GTS-modellerna skiljer sig från övriga modellversioner genom att ha Sport Chrono, Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialbroms, Porsche Active Suspension Management (PASM) med tillhörande tio millimeters sänkning som standard. Den som inte vill ha dubbelkopplingslåda kan spara en slant genom att välja den sexväxlade manuella lådan som gör 718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS några tiondelar långsammare från noll till 100 km/h. 290 km/h är toppfarten oavsett vad man väljer, fem upp jämfört med S-modellerna och 15 upp jämfört med instegsvarianterna.
Andra detaljer som skiljer GTS från övriga är bland annat annorlunda frontspoiler, strålkastare med svart inkråm, tonade bakljus, svarta emblem, centralt placerade ändrör i svart, sportstolar ”Plus” med broderade GTS-emblem i nackstöden och Alcantara på slitytorna.718 Boxster GTS och 718 Cayman GTS finns hos de svenska Porsche-handlarna i början av nästa år men kan beställas redan nu. 718 Boxster GTS kostar från 779 000 kronor medan 718 Cayman GTS går loss på 758 000 kronor.
https://youtu.be/JINi756BNx8
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se