Porsche 911 Carrera GTS – Carrera S med extra allt
Är du ute efter en Porsche 911 med stuns men ogillar turboladdning samtidigt som Carrera S är för mesig och GT3 är för hård, då finns det nu ett alternativ för dig: Porsche 911 Carrera GTS.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Nu kombinerar Porsche det bästa utav två världar utan överladdning. Med nya 911 Carrera GTS kan man se det som att 911 Carrera S och 911 GT3 har slagits ihop till en bil och blivit ett mellanting.
Boxersexan i nya Porsche 911 Carrera GTS ger 430 hästkrafter, 30 fler än vad Carrera S mäktar med. Den är sammankopplad med antingen en sexväxlad manuell låda eller med Porsches ”doppelkupplungsgetriebe”, det vill säga den sjustegade PDK-dubbelkopplingslådan. Kraften från motorn når antingen bakhjulen eller alla både fram- och bakhjulen, beroende på vilken ruta man kryssat i vid beställningen av sin bil.
Oavsett val av drivning bak eller fram och bak är alla GTS-modellversioner extra breda över rumpan, precis som de fyrhjulsdrivna Carrera-modellerna.
0-100 km/h går på 4,0 sekunder för coupémodellen (4,4 sekunder med manuell låda) och på 4,2 sekunder för cabrioleten (4,6 sekunder med manuell låda). Det är 0,1 sekund snabbare än Carrera S/4S och Carrera S/4S Cabriolet fixar sprinten på.
Toppfarten för coupéversionen av 911 Carrera GTS är 306 km/h (304 med PDK) och för cabrioleten 304 km/h (302 med PDK).
Priser 911 Carrera GTS 2015
911 Carrera GTS Coupé: 1 127 000 kr.
911 Carrera 4 GTS Coupé: 1 193 000 kr.
911 Carrera GTS Cabriolet: 1 245 000 kr.
911 Carrera 4 GTS Cabriolet: 1 311 000 kr.
911 Carrera GTS drar 0,87 liter per mil (0,95 med manuell låda) och 911 Carrera GTS Cabriolet 0,89 liter per mil (0,97 med manuell låda). Snålast och snabbast, sett till accelerationen, är Carrera GTS med andra ord med PDK-låda. Dock är toppfarten ett par kilometer högre med manuell låda.
Koldioxidutsläppen ligger på mellan 202 och 228 gram per kilometer.
Sport Chrono-paketet ingår i standardutrustningen, likaså Porsche aktiva stötdämpningssystem PASM som tillåter olika körinställningar. Dessutom är chassit sänkt med tio millimeter.
Standard är också bi-xenonljus med PDLS, Porsche Dynamic Light System, sportavgassystem, sportstolar i läder, mittkonsol i Alcantara, 20-tumsfälgar med centrumbult och svarta ändrör.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se