Porsche 911 Carrera GTS – nya värstingen
Porsches 911-familj ynglar av sig. Nu är det dags för ännu en modellversion, nämligen 911 Carrera GTS. Med 408 hästkrafter och breddar kaross är den Carrera-familjens nya värsting.
På Parissalongen nästa månad visar Porsche upp en ny hetare 911 Carrera. Modellen har man gett tilläggsakronymen GTS, något som den verkligen lever upp till.
Tills i dag har 911 Carrera S med sina 385 hästkrafter varit värstingversionen i Carrera-familjen. Denna effektsiffra toppar nu 911 Carrera GTS med 23 extra hästar, totalt 408 stycken. Men det är inte allt. Förutom att bilen inte drar mer bensin än en 911 Carrera S, tack vare Porsche Intelligent Performance, så har bilen också något unikt, nämligen de fyrhjulsdrivna Carrera-modellernas 44 millimeter bredare kaross. Detta utan att vara fyrhjulsdriven. Porsche 911 Carrera GTS är nämligen bakhjulsdriven.
Tillbaka till motorn… utöver de 408 hästkrafterna huserar här även ett vridmoment på 420 newtonmeter. Inget speciellt med det tänker du eftersom det är samma siffra som för 911 Carrera S. Men skillnaden är i stället att maxvridet finns tillgänglig redan vid 4 200 r/min, alltså 200 varv tidigare än hos 911 Carrera S. Detta tack vare att den 3,8 liter stora boxersexan har försetts med ett speciellt insugningssystem med sex vakuumkontrollerade klaffar som kan växla mellan effekt- och vridmomentoptimerad geometri. 911 Carrera GTS har inte sex sådana klaffar, den har bara en. Där ligger skillnaden.
Andra unika GTS-detaljer är de svarta 19-tumsfälgarna med centrumbult, hämtade från Spyder GTS, speciella sidokjolar, svartlackerad läpp på frontspoilern, svartlackerat runt och mellan de fyra utblåsen och så klart GTS-emblem på dörrarna och på bakluckan (det vill säga motorhuven).
Svart alcantara genomsyrar interiören, inklusive ratt, växelspaksknopp och handbroms.
911 Carrera GTS är standardutrustad med sexväxlad manuell låda. Men vill man ha snabbast möjliga kombination väljer man tillvalet PDK, det vill säga Porsches dubbelkopplingslåda med sju växlar, samt Sports Chrono Plus-paketet. Då fixar bilen 0-100 km/h på 4,2 sekunder, en tiondels sekund snabbare än 911 Carrera S med PDK-låda och Sports Chrono Plus. Förbrukningen vid blandad körning ligger på 1,02 liter per mil.
Toppfarten ligger på 306 km/h, fyra bättre än 911 Carrera S.
I december lanseras Porsche 911 Carrera GTS i både coupé- och cabrioletutförande.
Ladda ner flash för att
använda tvspelaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se