Porsche 911 Dakar nu med ”Björn Waldegård-livery”
Porsche släpper nu tre nya så kallade liverys till nyligen presenterade 911 Dakar. Den vi fastnar mest för är den som efterliknar från 1974 års utseende, ett av åren då Björn Waldegård tävlade med 911 i Safarirallyt.
När Porsche 911 Dakar rullade fram i november förra året visades modellen upp med tillägget Rallye Design Package. Det ger bilen ett utseende som liknar klassiska Rothmans-rallybilarna. Porsche nöjer sig dock inte med det, för nu presenterar den tyska sportbilstillverkaren tre nya ”liverys” som ska föra tankarna till 1970-talet och östafrikanska Safarirallyt i Kenya som sedan 1974, då rallyt försvann ur WRC-kalendern, enbart heter Safarirallyt.
Den ena varianten är inspirerad av hur Porsches rallybil såg ut 1971 när den, med nummer 19 på dörrarna, tog sin in på en femteplats med polackerna Sobiesław Zasada och Marian Bień i stolarna.
Dekaleringen är väldigt enkel och märks framför allt för det stora svarta sjoket på huven.
Den andra varianten är inte riktigt lika enkel som den nämnd ovan. Den är från 1974 års Safarirally där svenska föraren Björn Waldegård och co-driver Hans Thorszelius nådde stora framgångar. De ledde länge rallyt men ett brott på hjulupphängningen förstörde chanserna till vinst. Det blev ändå en fin andraplats.
Den tredje varianten är från 1978, ett år då Björn Waldegård än en gång tävlade i Safarirallyt med en Porsche (gjorde det även 1973, men det har inte Porsche lyft upp här) och än en gång utan att nå podiets högsta topp. Det blev en fjärdeplats.
Just denna livery är den mest kända och mest klassiska, tillika vår favorit.
Porsche vill ha 4 165 euro för de två först nämnda dekalpaketen (1971 och 1974) medan det sistnämnda (1978) kostar 5 950 euro.
Björn Waldegård, en av Sveriges absolut mest framgångsrika rallyförare genom tiderna, vann mycket under sina år bakom ratten. han vann exempelvis Safarirallyt fyra gånger, första gången 1977 i en Ford Escort, sista gången 1990 i en Toyota Celica. Hans största vinst är världsmästartiteln i rally 1979.
2014 gick han bort vid en ålder av 70 år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se