Foto: Porsche

Porsche 911 Dakar officiell

Vi är vana att se Porsche 911 som en produkt avsedd enkom för asfalt. Men nu kommer 911 Dakar och den gillar lösa underlag. Upplagan är starkt begränsad. 

PR-kampanjen från Porsche inför presentationen av 911 Dakar har varit massiv. De senaste veckorna har vi fått se bilder på bilen i ökensand, och förmodligen relaterat till den här lanseringen tog sig en Porsche-expedition nyligen uppför världens högsta vulkan

Nu är bilen officiell, efter att den begått sin publika premiär på bilsalongen i Los Angeles. Det handlar om en Porsche 911 med visst terrängtycke, i någon mån en sentida hälsning till den Porsche 911 SC/RS, även kallad Porsche 953, som tog hem totalsegern i ökenrallyt Paris-Dakar 1984. 

Och precis som den forna tävlingsbilen har nya 911 Dakar höjd fjädring, något som är högst iögonenfallande. Normalläget är fem centimeter högre än hos de vanliga 911-modellerna, men det finns också ett lyftsystem som kan höja bilen med ytterligare tre centimeter. Porsche beskriver det som att ”markfrigången och frigångsvinkeln står inte konventionella suvar efter” och högläget ska kunna användas i hastigheter upp till 170 kilometer i timmen.

1 AV 5
Porsche 911 Dakar
Foto: Porsche
2 AV 5
Foto: Porsche
3 AV 5
Foto: Porsche
4 AV 5
Foto: Porsche
5 AV 5
Foto: Porsche

Längre länkarmar förlänger fjädringsvägen och ger också något ökad spårvidd. Detaljer som röda bogseröglor av aluminium fram och bak, skyddsplåtar av rostfritt stål samt en nyutformad front med raster av rostfritt förstärker offroadintrycket. 

Hjulhusen kantas av oöm terrängplast och där innanför sitter specialutvecklade terrängdäck, Pirelli Scorpion All Terrain Plus, i dimensionerna 245/45 R19 fram och 295/40 R20 bak. Däckmönstret är nio millimeter djupt, däcksidorna är förstärkta och slitbanan består av två stomlager, uppger Porsche. Däcktypen är särskilt anpassad för tuff terräng, men ska också klara av att leverera ”sportiga egenskaper” på vanlig väg. Vill man kan man speca sin Dakar med mer vanliga Pirelli P Zero-däck, varför man nu skulle vilja göra det. 

Motorn är samma treliters dubbelturbomatade boxersexa som återfinns i stora delar av det övriga 911-programmet, här i samma trimningsgrad som i 911 GTS. Det betyder 480 hästkrafter och 570 newtonmeter. En 8-växlad dubbelkopplingslåda (PDK på Porsche-språk) är standard, något manuellt spakat alternativ erbjuds inte. 

1 AV 6
Rallye Design Package hälsar till Porsche 953
Foto: Porsche
2 AV 6
Foto: Porsche
3 AV 6
Foto: Porsche
4 AV 6
Foto: Porsche
5 AV 6
Foto: Porsche
6 AV 6
Foto: Porsche

Självklart är den fyrhjulsdriven, men i standardutrustningen ingår också bakaxelstyrning och aktiva, elektromekaniska krängningshämmare. Motorhuven i kolfiber är hämtad från 911 GT3, precis som de styvare motorfästena. Baktill sitter en nyutvecklad vinge på motorluckan. 

På insidan sitter man i skalstolar och baksätet har rationaliserats bort. Glas och startbatteri av lättviktstyp hjälper till att hålla vikten nere och Porsche hävdar att 911 Dakar väger in på 1 605 kilo, blott tio kilo mer än motsvarande 911 Carrera 4 GTS. Två nya körlägen finns också: Rallye för körning på löst underlag och Offroad som höjer bilen till sin högsta position. 

Nu till det roliga, nämligen extrautrustningen. Som tillval kan man få en takkorg med maxlast på 42 kilo där man kan lasta sina vattendunkar, fällbara spadar och friktionsbrädor – som också går att beställa från Porsche. I taket finns också ett 12-voltsuttag som ska kunna ge kräm åt takkorgens extraljus. Ett taktält finns också tillgängligt till 911 Dakar. 

1 AV 6
Takkorgen tillhör extrautrustningen.
Foto: Porsche
2 AV 6
Foto: Porsche
3 AV 6
Foto: Porsche
4 AV 6
Foto: Porsche
5 AV 6
Foto: Porsche
6 AV 6
Premiären begicks i Los Angeles.
Foto: Porsche

Vill man kan man också få sin bil lackerad i tvåtonslack och dekalerad att efterlikna 1984 års tävlingsbil. Porsche kallar paketet för Rallye Design Package och det innefattar också vitlackerade fälgar och kontrasterande röd ljuslist bak. 

Nya Porsche 911 Dakar kan beställas från och med nu och kostar i Sverige från 2 480 000 kronor. Men skynda dig att beställa, för upplagan är begränsad till 2 500 exemplar och de lär knappast bli billigare med tiden.