Porsche 911 Dakar – tre snabba från provkörningen
Nu är terrängversionen av Porsche 911 här – Dakar. Erik Wedberg är någonstans i Marockos sanddyner och ser hur det går att köra med en sportbil i terrängen.
Hej Erik, hur är Porsche 911 Dakar?
– Det får jag som vanligt inte riktigt säga än, men jag kan säga så mycket som att jag är i Saharaöknens utkant och kör en fyrhjulsdriven sportbil med 480 hästkrafter. Ni får lista ut själva om jag har tråkigt eller roligt. Jag kan också säga att en upphöjd 911 med terrängattribut är som tagen ur mina pojkdrömmar.
Är det en helt ny 911?
– Nej, det är det verkligen inte. Man har utgått från 911 Carrera 4 GTS, höjt fjädringen med fem centimeter, monterat ett hydrauliskt lyftsystem som kan höja markfrigången till maximalt 19 centimeter och satt på terrängdäck.
Är den värd priset?
– Om den är värd 2 480 000 kronor, det vill säga ungefär en miljon mer än Carrera 4 GTS? Självklart inte! Men alla 2 500 exemplar som ska byggas är redan slutsålda och jag kan bara hoppas att de 2 500 ägarna vågar köra med den i terrängen. Den är för kompetent för att bara ställas in i någon samling och bli värd ännu mer pengar.
Hela provkörningsrapporten från Porsche 911 Dakar kan ni läsa i Teknikens Värld nummer 4/2023. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se