Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110428-911 gt3 rs 40
110428-911 gt3 rs 40
110428-911 gt3 rs 40
110428-911 gt3 rs 40 Foto: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Porsche 911 GT3 RS 4,0 – gatracern

911 GT3 är en lättad version av 911. 911 GT3 RS är i sin tur en lättad version av 911 GT3. Och nu presenterar  Porsche 911 GT3 RS 4,0 som är en lättad version av 911 GT3 RS. Men det är inte allt. Större motor och hela 500 hästkrafter sätter fart på den snabba bilen från Zuffenhausen.

Nuvarande generation Porsche 911 (997) är på väg in i historieböckerna. Då passar Porsche på att ge oss en sista gatversion av 997:an som är så nära en tävlingsbil man kan komma. Porsche 911 GT3 RS 4,0 är ingenting annat än en 911 GT3 RS med extra allt.

I 911 GT3 RS är boxersexan på 3,8 liter och 450 hästkrafter, men i 4,0-versionen är cylindervolymen, precis som modellbeteckningen avslöjar, uppborrad till fyra liter jämnt, det vill säga samma volym som i banversionen 911 GT3 RSR. Dessutom har man plockat RSR:s vevstakar i titan rakt av och satt ned i 911 GT3 RS 4,0.

Detta ger oss den starkaste sugmotorn någonsin från Porsche. 500 hästkrafter vid 8 250 r/min är 45 mer än i banversionen RSR. Maxvridet uppgår till 460 newtonmeter vid 5 750 r/min.

Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda som är optimerad för så snabb bankörning som möjligt. Man har designat den för att 911 GT3 RS 4,0 ska nå 200 km/h på under tolv sekunder. 0-100 km/h går för övrigt på 3,9 sekunder. På Nürburgrings nordslinga behöver 911 GT3 RS 4,0 endast 7 minuter och 27 sekunder på sig för att avverka ett varv.

Men det är inte enbart maskinellt som 911 GT3 RS 4,0 slår sin 0,2 liter mindre broder. Flera chassikomponenter har hämtats från racingvärlden samtidigt som viktreducering och minskat luftmotstånd/ökad downforce har stått i fokus vid utvecklingen. 911 GT3 RS 4,0 väger endast 1 360 kilo med full tank. Detta har åstadkommits genom att bilen är standardutrustad med skalstolar i kolfiber, huv och framskärmar i samma lätta material som stolarna, bakruta i plast och viktoptimerade mattor. Dessutom kan vi se på bilderna att onödiga prylar som radio och luftkonditionering lyser med sin frånvaro. Vikt/effekt-siffran landar därmed på fina 2,72 kilo per häästkraft.

I fronten på 911 GT3 RS 4,0 ser vi något som vi aldrig tidigare sett på en produktions-Porsche. De svagt böjda lamellerna framför de främre hjulhusen är så kallade ”flics”, något som är plockat direkt från racingvärlden. Dessa ökar marktrycket över framaxeln och tillsammans med den stora bakvingen trycks bilen ned med ett tryck om 190 kilo vid toppfart (som Porsche inte uppger men bör ligga någonstans omkring 310 km/h eller strax däröver).

Från och med juli månad finns Porsche 911 GT3 RS 4,0 till försäljning. Det gäller dock att vara snabb om man vill lägga vantarna på ett exemplar eftersom endast 600 stycken ska byggas och de lär gå åt i en rasande takt. I Tyskland är priset motsvarande 1,6 miljoner kronor.

https://youtu.be/RXHNJGf3A5k?height=347&width=575

Läs mer