Foto: Porsche / Porsche

Porsche 911 GT3 RS officiell – råskinn med tävlingsbilsteknik

525 hästkrafter, 0–100 km/h på 3,2 sekunder och en toppfart på nära 300 km/h är nyckelspecifikationer när Porsche visar sin råaste gatversion hittills av senaste 911-serier. Och mycket av tekniken är hämtad från racerbanan.

Även för en inbiten Porschenörd kan det ibland vara knepigt att hålla de olika 911-versionerna isär. Förutom de olika karossvarianterna – coupé, cabriolet och Targa – så finns alternativen mellan två och fyrhjulsdrift, mellan Carrera, S och GTS samt Turbo och Turbo S. Därtill kommer en rad specialversioner och värstingmodeller. Senaste generationen, som premiärvisades för lite över tre år sedan och har internkoden 992, har dock inte fått hela programmet komplett än. Föregångaren 991 fanns i en rad versioner som ännu inte fått några efterträdare, så som Speedster och GT2 RS

Nu är dock en av dessa versioner officiell, nämligen GT3 RS. Och det är en råbarkad sälle som presenterats, som fått mycket hämtat från tävlingsversionen 911 GT3 R. Bland annat kylsystem och aerodynamik är hämtat direkt från tävlingsbanan. Porsche gör en stor grej av att modellens marktryck, eller downforce om du vill använda ett engelskt uttryck, är hela dubbelt så stort som föregående generation GT3 RS. I 200 km/h är trycket totalt 409 kg, vilket också är tre gånger så mycket som ”vanliga” GT3. Detta åstadkoms genom ett sinnrikt system av justerbara vingar fram och bak, och ger den uppenbara fördelen att bilen klarar av att köra snabbare i kurvor. Framförs bilen i stället rakt fram påverkar marktrycket/luftmotståndet negativt på toppfarten, och därför har GT3 RS fått ett annat aerodynamiskt hjälpmedel som vi känner igen från exempelvis Formel 1 – DRS. Detta utläses Drag Reduction System, och ”öppnar” bakvingen med ett knapptryck för att minska luftmotstångdet. Det är första gången en serietillverkad Porsche för gatbruk (nåja) utrustas med systemet.

1 AV 3
Foto: Porsche / Porsche
2 AV 3
Foto: Porsche / Porsche
3 AV 3
Foto: Porsche / Porsche

Även kylsystemet är hämtat från tävlingsbanan, och då närmare bestämt från Le Mans-bilen 911 RSR (och senare även GT3 R). En centralt placerad kylare fram ersätter de tre mindre kylare som andra modeller använder. Att det sen innebär att du inte får något bagageutrymme må vara hänt. Det är ändå inte för att frakta runt på diverse prylar som du köper en 911 GT RS.

1 AV 2
Foto: Porsche / Porsche
2 AV 2
Foto: Porsche / Porsche

Även ett gäng andra förändringar noteras på GT3 RS, både (förstås) gentemot vanligare 911:or, men även mot den mer... låt säga, standardbetonade GT3. Därtill hör en 29 millimeter bredare spårvidd. Tre olika körinställningar – Normal, Sport eller Track (bana) – erbjuds, och justerar fjädring och stötdämpning därefter. I det sistnämnda läget kan allt justeras individuellt. Från stötdämparnas kompression till bakre differentialen. Även bromsarna har uppdaterats gentemot vanliga GT3, men keramiska bromsar är fortsatt tillval.

1 AV 4
Foto: Porsche / Porsche
2 AV 4
Foto: Porsche / Porsche
3 AV 4
Foto: Porsche / Porsche
4 AV 4
Foto: Porsche / Porsche

Motorns  525 hästkrafter är drygt 20 fler än föregående generation, och 15 fler än vanliga GT3. Dock har GT3 RS fått en lägre slutväxel vilket gör att toppfarten blivit några km/h lägre – ”endast” 297 km/h. Sprinten till 100 km/h ska gå på 3,2 sekunder – samma som föregående modell. Tack vare ett gediget användande av lättviktsmaterial, så som kolfiberarmerad plast, i all från hjulupphängning till interiör, väger bilen in på en vikt av 1 450 kg utan förare. Den jämförelsevis låga vikten har dock inte avspeglats på bensinförbrukningen, som uppges till 1,34 l/mil. Vad går då det hela lös på? Jo det facila priset av 2 480 000 kronor. Som hittat!