Porsche 911 Targa facelift officiell
Porsche håller på att uppdatera sin mest populära modell – 911 – så här mitt i senaste generationens (997) livscykel. I två omgångar har Stuttgart-firman hittills presenterat uppdaterade Carrera och Carrera S samt Carrera 4 och Carrera 4S. Nu har turen kommit till Targa-modellerna 4 och 4S.
Faceliften och uppdateringarna som Porsche 911 Targa 4 och 4S får ta del av är desamma som de som redan presenterats på de olika Carrera-modellerna. Därför beskriver vi nedan endast kort vad uppdateringarna innebär. Är du intresserad av att läsa mer om vad uppdateringarna innebär så gör du helt rätt i att klicka på länkarna nedan. Detta gäller även de visuella förändringarna som du kan läsa mer om för Carrera 4/4S.
Precis som tidigare har Porsche 911 Targa ett stort glastak på 1,54 kvadratmeter. Detta är uppdelat i två segment där det främre är öppningsbart. Den öppna ytan är på 0,45 kvadratmeter.
Precis som hos övriga Carrera-familjen får Targa-modellerna ta del av de nyutvecklade direktinsprutade motorerna. Targa 4 är utrustad med en 3,6-liters boxersexa på 345 hästkrafter, en ökning med 20 hästkrafter jämfört med förra motorn. Targa 4S har så klart också en boxersexa, men slagvolymen ligger i denna på 3,8 liter och utvecklar 385 hästkrafter, 30 fler än tidigare. Några exakta bränsleförbrukningsuppgifter uppger inte Porsche för just Targa-modellerna (däremot för Carrera-modellerna, se länkarna), men de nya motorerna har upp till 11,2 procent lägre förbrukning än de tidigare motorerna. Samtidigt har koldioxidutsläppen sänkts med upp till 13,6 procent.
Köper man en 911 Targa av årsmodell 2009 kan man inte längre välja till Tiptronic S-lådan. I stället har man att välja mellan en manuell sexväxlad låda samt den helt nya PDK-lådan, det vill säga Porsches sjustegade dubbelkopplingslåda (PDK står för Porsche Doppelkupplungsgetriebe). Väljer man sistnämnda får man en aning snabbare accelerationstider samt lägre förbrukningssiffror.
En annan stor nyhet för modellerna är fyrhjulsdriftsystemet. Tidigare var det viskoskoppling som gällde, men nu är i stället 911 Turbos Porsche Traction Management – PTM – som tagit plats i bilarna. Det innebär att drivningen av hjulen styrs elektroniskt. Systemet är dock modifierat en aning för att kunna fungera på Targa-modellerna. PTM innebär mer underhållande körning än tidigare samtidigt som säkerheten höjs, delvis tack vare den mekaniska diffbroms som är standardmonterad.
Ser man till prestandasiffrorna så är Targa-modellerna en aning långsammare än motsvarande Carrera-modeller. Anledningen är att bilarna är lite tyngre tack vare glastakkonstruktionen. Med manuell växellåda accelererar 911 Targa 4 från noll till 100 km/h på 5,2 sekunder. Väljer man i ställer PDK-lådan till denna går sprinten på fem sekunder jämt. Toppfarten ligger på 284 km/h. 911 Targa 4S med sina 0,2 liter större motor sprintar iväg från stillastående till 100 km/h på 4,9 sekunder. Med PDK-låda tar det endast 4,7 sekunder. Toppfarten anger Porsche till 297 km/h.
I höst är det premiär i Sverige för de uppdaterade 911-modellerna.
Missa inte att läsa om när Teknikens Värld nyligen var nere och provkörde uppdaterade Carrera och Carrera S med nya dubbelkopplingslådan som imponerade. Länk finns nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se