Nya Porsche 911 Turbo S – starkast hittills
Nya Porsche 911 Turbo S är här och det är den snabbaste och mest kraftfulla hittills.
Redan för ett år sedan dök det upp bilder på nya Porsche 911 Turbo S, 992, när den stod på produktionslinan i Zuffenhausen-fabriken. Men nu är det alltså officiell premiär för nya turbon och den har högre effekt än förväntat. Motorn är en 3,8-liters boxersexa som bygger på den trelitersmaskin som sitter i övriga 992-versioner. Utöver den större cylindervolymen har Turbo S två turboaggregat med variabel geometri och större dimension än tidigare. Tack vare det är effekten nu hela 650 hästkrafter och 800 newtonmeter. En ökning med 70 hästkrafter och 50 newtonmeter över föregående 991-generation Turbo S.
Motorn är kopplad till en åttaväxlad PDK-låda som skickar kraft till alla fyra hjul och 0-100 km/h ska avklaras på 2,7 sekunder, toppfarten är 330 km/h.
LÄS MER: Provkörning av Porsche 930 Turbo -75
Utöver den vassare motorn har nya 911 Turbo S växt till sig och är 45 millimeter bredare fram och 20 millimeter bredare över bakhjulen ställd mot föregångaren. Jämfört med vanliga 992 Carrera och Carrera 4-versionerna är Turbo S fem centimeter bredare över baken. Det betyder också att spårvidden är bredare vilket ger en stabilare väghållning tillsammans med förbättrad adaptiv aerodynamik. För första gången har Turbo S också olika fälgdimension med 20-tummare fram och 21 tum bak. På dessa sitter däck som mäter 255/35 fram och 315/30 bak.
Utseendemässigt har de nedre delarna av fronten fått större luftintag och det sitter en aktiv spoiler nedanför stötfångaren. Över baken syns den karaktäristiska turbovingen som även den är aktiv och i dess fäste döljer sig luftintag till turboaggregaten, utöver de stora luftintagen framför hjulhusen.
LÄS OCKSÅ: Turbotrippeln – 911 Turbo mot 99 Turbo och 2002 Turbo
Nya Porsche 911 Turbo S säljs nu till ett startpris om 2 375 000 kronor där interiöra detaljer som helläderklädsel, kolfiberinlägg och sportstolar är standard. Cabrioletversionen startar på 2 525 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se