Porsche 918 Spyder officiell – alla fakta och bilder
Så har Porsche till slut släppt all information om nya 918 Spyder. Med 795 hästkrafter och 780 newtonmeter tar den sig runt Nürburgring på 7:14 men kan klara sig på 0,3 liter per mil. Räckvidden på en tank blir då 233 mil.
Nästa års superbilsmatcher kommer bli elektriska, bokstavligt talat. Förutom hybriden Porsche 918 Spyder jobbar även Ferrari på ersättaren till Enzo som antas få elmotorer som komplement till V12:an, med effekter uppåt 1 000 hästkrafter. McLaren jobbar å sin sida på sin superbil P1 som ska få KERS och 976 hästkrafter.
I trion är Porsche mest beskedlig med sina 812 hästkrafter. Konstigt nog är den officiella siffran 795 hästkrafter men sammanställer man den 4,6 liter stora V8:ans 580 hästkrafter, den bakre elmotorns 127 hästar och de resterande 114 hästkrafterna ur den främre elmotorn blir alltså siffran 812. Vridmomentet ur V8:an är på 500 newtonmeter vilket med elmotorerna ger totalt 780 newtonmeter. Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 6,8 kWh. Avgasrören står rakt upp från motorn vilket underlättar kylningen av motorn.
För att få ner kraften i backen skickas kraften ner till de 9,5 tum breda fälgarna fram och 12,5 breda fälgarna bak som skos med däck i dimensionen 265/35 ZR20 respektive 325/30 ZR 21 bak. Väljer man till Weissach Package är fälgarna gjorda i magnesium. De keramiska bromsarna mäter 410 mm i diameter och 36 mm i tjocklek fram medan de bakre mäter 390 mm i diameter och är 32 mm tjocka.
Trots en varvtid runt Nürburgring som klår Ringen-raketen 911 GT2 RS med tio sekunder är det mesta imponerande med bilen att förbrukningen stannar vid 0,3 liter per mil. Med en tank på 70 liter ger det en teoretisk räckvidd på 233 mil. Kör man på ren eldrift är räckvidden 25 kilometer.
Vikten är på 1 700 kilo, med tilläggspaketet Weissach Package lättas vikten till 1 665 kilo. Bilar med detta paket lättas med kolfiber i stället för aluminium i tak, bakvingen, backspegelkåporna. Tillsammans med magnesiumfälgarna sparar man totalt 35 kilo med paketet ikryssat. Inuti bilen har delar av inredningen bytts ut mot alcantara i stället för läder.
Bilen mäter 4 643 mm på längden, 1 940 mm på bredden, 1 167 mm på höjden med en hjulbas på 2 730 mm. Spårvidden är 1 664 mm fram och 1 612 mm bak.
Toppfarten på ren eldrift är 150 kilometer i timmen och därefter kopplas den främre elmotorn bort till fördel för hybrid-V8:an som då tar över helt upp till 325 kilometer i timmen. Detta för att inte överhetta elmotorn. 0-100 går på tre sekunder blankt, 0-200 på nio sekunder och 0-300 tar 27 sekunder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se