Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Sportbilsikonen har blivit oöm terrängbil
2 AV 2
Foto: Porsche

Porsche återkallar Carrera GT

Visserligen har Carrera GT redan uppnått körkortsåldern, men Porsche återkallar ändå runt en tredjedel av alla tillverkade exemplar. Anledningen är en komponent i hjulupphängningarna.

På våra vanliga produktionsbilar sitter hjulupphängningarnas pinnar fast i gummibussningar. Det är bra, för gummi är eftergivligt och filtrerar bort en del vägbrus och stötar. Men de filtrerar också bort en del körglädje och kommunikation.

Tävlingsbilar använder därför i stället ledlager, stålbussningar som inte är det minsta eftergivliga. Den som någon gång kört en bil med ledlager i hjulupphängningarna på gata vet att det slamrar en hel del – vägljudet är öronbedövande – och att köra över en broskarv är som att slå sig själv med en hammare i arslet. 

Dessutom tål de inte damm och slits ned på några kvartar. De börjar glappa och hela poängen med den tajta passningen i ett ledlager går förlorad. Då slamrar de dessutom ännu mer. 

Så de har naturligtvis ingenting alls att göra i en gatbil. Men det struntar Porsche i. När de bygger sina bananpassade GT-bilar byter de alltid ett antal gummibussningar mot ledlager i stål. Hur många beror på hur hård bilen är. Står det både GT och RS på bakstammen kan man räkna med att det handlar om ganska många. 

Ännu fler blir det om det är någon specialmodell från märket. Så var det till exempel när Porsche tillverkade sin supersportbil Carrera GT 2004–2005. Mängden gummi (eller rättare sagt olika former av polymerer som PU och liknande) var i princip infinitesimal. 

Och ser man på, gör man så kanske det biter en i ändan. För nu får Porsche återkalla 489 exemplar av Carrera GT för att de ledlager som används i hjulupphängningarna kan skadas av mekanisk påverkan och korrosion, rapporterar amerikanska Car and Driver. Detta 18 år efter att modellen gått ur produktion. 

Kolla, utväxlade stötdämpare med pushrods. Och ledlager, förstås.
Kolla, utväxlade stötdämpare med pushrods. Och ledlager, förstås.
Kolla, utväxlade stötdämpare med pushrods. Och ledlager, förstås.
Nyckeln satt så klart till vänster om ratten.
Nyckeln satt så klart till vänster om ratten.
Nyckeln satt så klart till vänster om ratten.
Den gick att köra på bana också.
Den gick att köra på bana också.
Den gick att köra på bana också.
Taket är löstagbart.
Taket är löstagbart.
Taket är löstagbart.
Den äldsta bilden av bilen i Porsches arkiv.
Den äldsta bilden av bilen i Porsches arkiv.
Den äldsta bilden av bilen i Porsches arkiv.
1 AV 5
Kolla, utväxlade stötdämpare med pushrods. Och ledlager, förstås.
Foto: Porsche
2 AV 5
Nyckeln satt så klart till vänster om ratten.
Foto: Porsche
3 AV 5
Den gick att köra på bana också.
Foto: Porsche
4 AV 5
Taket är löstagbart.
Foto: Porsche
5 AV 5
Den äldsta bilden av bilen i Porsches arkiv.
Foto: Porsche

Bakom återkallandet står den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA. 

I Porsches notis om återkallelsen står att ”materialet som används ger inte tillräckligt motstånd mot intergranulär spänningskorrosion när det utsätts för salt och mekanisk belastning under livslängden”. 

Det kan i sin tur resultera i sprickbildning och frakturer i både ledlagren och de bärarmar som sitter i. Eftersom det är så länge sedan modellen gick ur produktion har Porsche inte kvar tillräckligt med reservdelar för att åtgärda problemet på ett enkelt sätt. 

Därför kommer man att först inkalla alla berörda fordon för en granskning och uppvisar de inga problem får ägarna tillbaka dem. Men om det finns problem uppmanas ägarna att låta bilarna stå tills Porsche tagit fram reservdelar att reparera dem med. 

Så skänk en tanke till de stackare som måste låta sin Carrera GT stå still i väntan på att de ska åtgärdas. Kanske hade det varit klokare ändå att köpa en Toyota Corolla till att börja med, men tryck inte upp det i ansiktet på dem.