Porsche bekräftar: diesel är ett avslutat kapitel
Så var det officiellt; Porsche slutar med dieselmotorer i sina modeller.
Den 20 februari i år skrev vi om hur Porsche slutar med dieselmotorer. Vi hade våra misstankar om det skulle bli så efter att nya Porsche Panamera presenterats med dieselmotorer och vi till och med provkörde modellen med dieselmotor under huven, dock utan att någon marknadslansering av Panamera Diesel ägde rum.
Nya Cayenne gjorde våra misstankar än starkare i och med att den inte presenterades med dieselmotorer och på provkörningen fanns inga dieselmotorer att ens titta på. På vår direkta fråga om vart dieselmotorerna har tagit vägen svarade Porsche-folket lite diffust att de är på gång, de måste bara uppdateras (till WLTP).
Dagen efter vår artikel om att Porsche slutar med dieselmotorer kom Porsche med en dementi till uppgifterna. Den 21 februari fick teknikensvarld.se beskedet att nya Cayenne kommer med dieselspis under huven, sannolikt under 2018. Nu börjar 2018 lida mot sitt slut och fortfarande har ingen Cayenne Diesel dykt upp. Nu vet vi varför.
Det är nämligen så som vi skrev den 20 februari, Porsche slutar med dieselmotorer. Det bekräftar den tyska sportbilstillverkaren.
De skriver att intresset för elektrifierade bilar har ökat markant medan intresset för dieselbilar rasat. Som exempel tar de den europeiska Panamera-försäljningen under 2017 där laddhybridversionerna stod för 63 procent av den totala försäljningen. Och sett till Porsches globala försäljning under samma år stod dieselmodellerna endast för tolv procent av totalen.
”På grund av denna förändrade situation har företaget beslutat att inte längre erbjuda diesel som framdrivning i framtiden”, skriver de i pressmeddelandet. Så här säger Oliver Blume, Porsches vd:
– Porsche demoniserar inte diesel. Det är, och kommer att förbli, en viktig framdrivningsteknik. Vi som sportbilstillverkare, för vilken diesel alltid har spelat en sekundär roll, har kommit fram till att vi vill att vår framtid ska vara dieselfri. Naturligtvis kommer vi fortsätta att ta hand om våra befintliga dieselkunder med den professionalism de förväntar sig.
Porsche har redan kommit en bit på elbilsspåret och under 2019 lanserar de sin första helelektriska sportbil i Taycan. Om fyra år ska Porsche ha investerat över 60 miljarder kronor i e-mobilitet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se