Porsche börjar nytillverka gamla däck till klassiska modeller
Att hitta tidstypiska däck till sin klassiska bil är inte lätt, men nu råder Porsche bot på problemet för alla som äger en gammal modell av sportbilen. De har börjar nytillverka gamla däck innehållandes modern teknik.
Tillsammans med italienska däcktillverkaren Pirelli och tidigare rallyvärldsmästaren Walter Röhrl har Porsche utvecklat och börjat tillverka gamla däck som passar historiska modeller från den tyska sportbilstillverkaren. Att de ser en lönsamhet i detta är antalet gamla Porsche-bilar som fortfarande är i bruk, omkring 70 procent av alla tillverkade.
Däcken är tidstypiska sett till design och dimension men bakom gummifasaden döljer sig ny teknik sett till gummisammansättning och uppbyggnad. Därför vågar Porsche lova att däcken håller prestanda likt moderna däck, så som grepp och komfort. Varje däck har gått igenom 33 olika kravpunkter som måste uppfyllas för att bli godkänt som retrodäck.
32 olika däck erbjuds, från 1959 års Porsche 356 B till 2005 års Porsche 996 (911) och de flesta andra modeller däremellan (356-generationen C, 911-generationerna G-modell, 964 och 993, Boxster-generationen 986 samt modellerna 924, 928, 944 och 968). Alla dessa däck är dessutom märkta med N-beteckningen som visar att de är särskilda Porsche-däck utvecklade för att passa respektive modell.
Vad däcken kostar är okänt, men vi kan förmoda att de kostar en bra slant. Det är inte ovanligt att man får öppna plånboken rejält när man väl hittar tidstypiska däck till sin gamla bil. Exempelvis kostar tidstypiska däck (205/55 R16 fram och 225/50 R16 bak till Fuchs-fälgar, originalfälgarna har 195/65 R15 fram och 215/60 R15 bak) till en Porsche 911 SC av modellår 1982 omkring 3 500 kronor styck från en tredjepartstillverkare. Tre, fyra gånger mer än icke tidstypiska i den dimensionen – saftigt. Vi hoppas Porsches nytillverkade originaldäck är billigare.
Köper man Porsches nya, tidstypiska däck får man dessutom sulor som ett riktigt rally- och racingess har varit med och utvecklat – bara det gör halva grejen med däcken.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se