Porsche Boxster och Cayman GTS officiella
Porsches kanske roligaste modeller, Boxster och Cayman, blir nu ännu roligare när de kommer ut som GTS-versioner. Beroende på modell plockas 330 respektive 340 hästkrafter ur boxersexan.
Porsches två mittmotorbilar, taklösa Boxster och takförsedda Cayman, är körglada redan i grundutförande. Har man varit ute efter mer har man fått vända sig till S-versionerna av de båda sportkärrorna. Senaste generationerna av Boxster S och Cayman S har 315 respektive 325 hästkrafter som tillåter acceleration från 0 till 100 km/h på 5,0 respektive 4,9 sekunder (med PDK-dubbelkopplingslåda, lägg på en tiondel för manuell låda).
Har du nyss köpt dig en S-version av antingen Boxster eller Cayman får du snart se dig omkörd av en granne eller annan antagonist. För nu presenterar Porsche toppversionerna Boxster GTS och Cayman GTS. De nya modellversionerna skiljer sig inte enbart utseendemässigt med mörka strålkastarinsatser, omgjorda bakpartier och GTS-emblem.
Boxermotorerna på 3,4 liter har också fått mer effekt och högre vridmoment. 15 respektive 10 upp hos både modellerna. Det innebär att Boxster GTS har 330 hästkrafter och 370 newtonmeter medan Cayman GTS har 340 hästkrafter och 380 newtonmeter. Dessa siffror kapar några tiondelar på accelerationstiderna. Med PDK-låda (tillval) gör Boxster GTS 0-100 km/h på 4,7 sekunder medan Cayman GTS är ännu lite snabbare med 4,6 sekunder.
Toppfarten är som högst med manuellt växlade bilar. 281 km/h för Boxster GTS och 285 km/h för Cayman GTS. Det är två upp för respektive modell jämfört med S-versionerna (som alltså toppar 279 samt 283 km/h).
Motorerna är Euro 6-certifierade för att klara framtida avgaskrav. Oavsett om det är Boxster GTS eller Cayman GTS ligger förbrukning på antingen 0,82 eller 0,90 liter per mil beroende på val av växellåda. Det ger oss koldioxidutsläpp på 190 och 211 gram per kilometer. De lägre siffrorna är med PDK-låda.
De båda modellerna har Sport Chrono och Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard. Hjulen mäter 20 tum och utgörs av Carrera S-fälgar skodda med 235/35-däck fram och 265/35-däck bak.
Interiört är skinn och Alcantara standard i GTS-versionerna, bland annat återfinns materialen på sportstolarna.
Svensk lansering är det i maj. Boxster GTS kostar från 698000 kronor medan Cayman GTS går loss på 731000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se