Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Porsche / Porsche

Porsche-cabben som aldrig blev av

För tjugo år sedan presenterades den första Porsche Cayenne. På ritbordet fanns också en cabrioletmodell som aldrig blev verklighet. Det kanske vi ska vara tacksamma för. 

Nuförtiden är Porsche Cayenne ett självklart inslag i märkets modelluppställning och egentligen bara en suv bland alla andra. Inget kontroversiellt med det. 

Annat var det när modellen presenterades 2002. Då bröt den med Porsches sportbilstraditioner och lockade ett helt nytt klientel till märket: måttligt bilintresserade karriärister som som ville synas, ordentligt. För då, på den tiden, fanns i princip ingenting som stack ut så mycket i trafikbilden som en Porsche Cayenne

Entusiasterna gnisslade tänder och märkesklubbarna funderade över om Cayenne ens var en riktig Porsche och därmed värdig ett medlemskap. Cayenne var kontroversiell. Men marknaden älskade den och Cayenne har allt sedan dess varit en sedelpress för företaget. 

Inte undra på då att Porsche i början funderade på om det gick att göra mer med modellen. På skissbordet fanns en coupé, en förlängd variant med en extra sätesrad samt en cabriolet. Just det, en suv-cabriolet långt innan Nissan Murano och Range Rover Evoque tappade sina tak. 

Förvånansvärt nog kastades förslaget inte i soporna på en gång utan man byggde faktiskt en fullskalemodell för att utvärdera konceptet, en prototyp som Porsche nu berättar historien om. 

Fronten är välbekant men...
Fronten är välbekant men...
Fronten är välbekant men...
...bakdelen känner vi inte igen.
...bakdelen känner vi inte igen.
...bakdelen känner vi inte igen.
Två varianter på placering av baklyktor.
Två varianter på placering av baklyktor.
Två varianter på placering av baklyktor.
Bakom kabinen finns en rejäl störtbåge.
Bakom kabinen finns en rejäl störtbåge.
Bakom kabinen finns en rejäl störtbåge.
Suffletten var tänkt att döljas under huven där bak.
Suffletten var tänkt att döljas under huven där bak.
Suffletten var tänkt att döljas under huven där bak.
Förarmiljön gjorde man inte någonting åt på prototypen.
Förarmiljön gjorde man inte någonting åt på prototypen.
Förarmiljön gjorde man inte någonting åt på prototypen.
1 AV 6
Fronten är välbekant men...
Foto: Andreas Mauritz / Porsche
2 AV 6
...bakdelen känner vi inte igen.
Foto: Andreas Mauritz / Porsche
3 AV 6
Två varianter på placering av baklyktor.
Foto: Andreas Mauritz / Porsche
4 AV 6
Bakom kabinen finns en rejäl störtbåge.
Foto: Andreas Mauritz / Porsche
5 AV 6
Suffletten var tänkt att döljas under huven där bak.
Foto: Andreas Mauritz / Porsche
6 AV 6
Förarmiljön gjorde man inte någonting åt på prototypen.
Foto: Andreas Mauritz / Porsche

Designkonceptet var bara tänkt att svara på fyra frågor: Blev baksätet tillräckligt rymligt? Möjliggjorde de 20 centimeter längre dörrarna att man kunde ta sig till baksätet? Skulle Cayenne-karossen kunna härbärgera ett fällbart tygtak? Och vilken form skulle baken ha? För att testa olika alternativ gavs prototypen en asymmetrisk bakände, med bland annat olika placering av bakljusen. 

Till slut blev det ändå ingenting av Cayenne-cabben. Konceptet ansågs olönsamt på grund av dess utmanande estetik. Den var helt enkelt för ful. Eller som Michael Mauer, Porsches nuvarande chefsdesigner, uttrycker det:

– En suv som cabriolet är en utmaning både estetiskt och formmässigt. En suv har alltid en stor och tung kaross. Kombinerat med en liten övre halva och sedan kapa taket, man får väldigt konstiga former ur det. 

I dag står prototypen undanstoppad på lagret i Porsches museum i Stuttgart, förhoppningsvis skyddad från besökarnas ömtåliga blickar. Det är vi tacksamma för, precis som att vi är tacksamma för att Porsche ändå vågar visa och berätta om den märkliga modellen.