Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Porsche Cayenne blir Magnum med 700 hästar

Cayenne är Porsches mest omtyckte modell – bland stylingfirmorna. Nu har tyska TechArt lattjat med de ursprungliga formerna och fått fram modellen Magnum.

TechArt har tagit fram ett bodykit med allt vad det innebär till Porsche Cayenne. Fronten är rejält omarbetad med större spoiler och grova luftintag, splitters och gles grill. Sidokjolar, takvinge och bakluckevinge är standard i uppgraderingskitet, liksom en fet bakdiffusor. Kolfiberdetaljerna ackompanjeras av 22-tums dubbelekerfälgar, med andra ord en ganska sansad storlek – för ovanlighetens skull.

För att rimma med utseendet erbjuder TechArt även uppgraderingskit av motorerna, eller i alla fall ena dieselmotorn samt den svagare turbomaskinen.

Cayenne S Diesel pumpas upp med 35 hästkrafter till 420, Cayenne Turbo pumpas upp med hela 180 hästkrafter till totalt 700, samtidigt som maxvridet ökar med 170 newtonmeter till 920.

Bodykitet framhävs bättre i rött.

Det fina med turbouppgraderingspaketet är att man inte behöver köra runt med 700 laddade hästkrafter hela tiden. Det finns ett läge där endast 640 kusar nyttjas, perfekt att använda när man kör till Ica. För vad ska man med 700 hästkrafter till då?

0-100 km/h avverkas inte längre på 4,5 sekunder som för vanliga Cayenne Turbo. Med 700 hästkrafter går sprinten på 4,1 sekunder. Märkligt nog inte snabbare än Cayenne Turbo S som med sina 570 originalhästar också gör det på tiden 4,1 sekunder.

Toppfarten är däremot högre – 295 km/h i stället för Cayenne Turbos 279 km/h och Cayenne Turbo S 284 km/h.

Magnum kallar TechArt sin skapelse för.