Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Porsche Cayenne Turbo S officiell

Porsche drar upp flåset i Cayennes turbomatade 4,8-liters V8. 550 hästkrafter och 750 newtonmeter hör till nyheterna.

Den nya motorn känns igen från Porsche Panamera Turbo S. Ett grenrör med bättre flöde, ett uppskruvat turbotryck och omprogrammerad elektronik hör till hemligheterna bakom effektökningen från Cayenne Turbos 500 hästkrafter och 700 newtonmeter.

 De extra motorresurserna sänker tiden från 0 till 100 med två hundradels sekund till 4,5 sekunder. Toppfarten höjs till 283 kilometer i timmen från tidigare 278. Trots den extra effekten är bränsleförbrukningen oförändrad med 1,15 liter per milen vid blandad körning med ett väldigt skört ägg under pedalen. Det motsvarar 270 gram koldioxid per kilometer, enligt Porsches officiella siffror.

 Turbo S ärver chassiuppsättningen från Cayenne Turbo med luftfjädring och Porsches aktiva stötdämpare PASM. Dessutom ingår elektronisk diffspärr och Porsche Dynamic Chassis Control som minskar krängingen i kurvorna.

 Exteriört får Cayenne Turbo S ganska diskreta uppgraderingar med bland annat svarta inslag i luftintagen, strålkastarinfästningarna och nya 21-tumsfälgar. Bakom ratten lär tidigare ägare av Cayenne Turbo inte bli helt förvillade men lädret är nytt och kolfiberinlägg kommer som standardutrustning.

Säljstart blir det i januari nästa år och i Sverige kommer bilen kosta 1 483 000 kronor.