Porsche Macan får fyrcylindrig motor på 240 hästkrafter
Sprillans nya Porsche-modellen Macan ska komma i ett nytt instegsutförande. Med fyrcylindrig bensinmotor på 240 hästkrafter ska den locka nya kunder.
Porsche Macan har svensk premiär hos de åtta svenska handlarna i helgen. Den som besöker ett Porsche Center har tre olika Macan-modeller att välja mellan. Antingen Macan S med 3,0-liters V6 på 340 hästkrafter, Macan S Diesel med 3,0-liters V6 på 258 hästkrafter eller Macan Turbo med 3,6-liters V6 på 400 hästkrafter. De båda förstnämnda går loss på 595 000 kronor medan Turbo-versionen tvingar fram drygt 200 000 extra – 798 000 kronor är nämligen grundpriset för Macan Turbo.
Vad man som Porsche Center-besökare inte får se, och därmed inte kan välja, är en Macan med fyrcylindrig motor under huven. Jo, du läste rätt. Porsche ska återigen börja sälja radfyror – för första gången på nästan 20 år.
Instegsversionen, som kort och gott heter Porsche Macan, har en tvålitersmaskin som med hjälp av turbo lämnar 240 hästkrafter mellan 5 000 och 6 800 r/min och 350 newtonmeter mellan 1 500 och 4 500 r/min. Cylindervolymen, turboladdningen, effekt-, vridmoment-, och varvtalssiffrorna får oss osökt att tänka på den motor som sitter i Volkswagen Golf GTI (220-230 hk) och Golf R (300 hk och 380 Nm). Det kan alltså vara så att en Porsche delar motor med en Golf. Inget illa med det men det låter... annorlunda.
Med PDK-dubbelkopplingslåda ska Porsche Macan göra 0-100 km/h på 6,9 sekunder och nöja sig med 0,75 liter vid blandad körning.
Utseendemässigt skiljer sig Macan (se sista bilderna i galleriet nedan) från sina modellsyskon Macan S, Macan S Diesel och Macan Turbo. Tydligaste skillnaden är ändrören som är två till antalet. På övriga sitter fyra ändrör, fyrkantiga på Turbo och runda på de båda övriga.
Någon prislapp eller datum för lansering har vi inte. Men rent pengamässigt kanske denna fyrcylindriga version kan lägga sig i närheten av Porsches billigaste modell som i dagsläget är Boxster (från 499 000 kronor).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se