Porsche Macan GTS – en ny prestandaversion
Porsche lanserar supersuccén Macan i GTS-version. Lite starkare, lite hårdare och lite sportigare.
Porsche Macan har liksom Cayenne visat sig bli en supersuccé för företaget, och nu lär den bli ännu populärare när GTS-versionen ska lanseras. Att Macan nu pryds med beteckningen GTS betyder att samtliga Porsche-modeller nu går att få som GTS-version. Förutom värstingen 918 Spyder det vill säga, men den är som bekant redan slutsåld.
För Macans del innebär GTS bland annat en något förändrad exteriör med mattsvarta detaljer och 20-tumsfälgar. Interiört syns dock större förändringar som läder och alcantara-klädda sportstolar, röd mätartavla för varvräknaren, GTS-logos här och där samt infotainmentsystemet PCM som standard.
Mer intressant är vad som sitter under huven. Samma treliters V6-motor med dubbelturbo som sitter i Macan S, men i GTS är effekten 360 hästkrafter och 500 newtonmeter. 20 hästar och 40 newtonmeter mer än i Macan S. Den extra kraften möjliggör en 0-100km/h-tid på 5,2 sekunder, 5,0 med Sport Chrono-paketet, alltså 0,2 sekunder snabbare än Macan S. Toppfarten anges till 256 km/h.
Förutom uppgraderad motor har Porsche även sett över väghållningen som nu ska ge en ”ännu mer dynamisk körupplevelse”, även bromsarna ska ha förbättrats. Med luftfjädringen kan föraren justera både höjd och hårdhet och dämpningen är i grunden inställd på att vara 10-15 millimeter lägre än den på Macan Turbo.
Säljstart av Macan GTS är i dag och startpris ligger på 740 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se