Porsche Macan GTS uppdaterad – mer effekt och fart
I och med att Porsche Macan S numera är uppe på 354 hästkrafter måste GTS-versionen pumpa upp effektsiffran. 380 hästkrafter är det som nu gäller.
Porsche Macan, lillebrorsan till Cayenne, uppdaterades inför modellår 2019. Uppdateringen inkluderade små visuella förändringar men desto större tekniska justeringar. Chassit förbättrades och motorerna byttes ut eller uppgraderades. När Oskar Krüger körde Macan S, som numera har 354 hästkrafter i stället för 340, slogs han av att bilen kändes som en ny generation, trots att det ”bara” rör sig om en uppdatering. Det är ett bra betyg.
Till dags datum är det de tre modellversionerna Macan, Macan S och Macan Turbo som har föryngrats, men i dag presenterar Porsche modellversionen Macan GTS enligt samma mall.
Macan GTS är modellen som slinker in mellan Macan S och Macan Turbo med samma biturbo-V6-motor på 2,9 liter som finns i Turbo-varianten. Alltså en något nättare maskin än den 3,0-literssexa som sitter i Macan S. Instegsversionen Macan har för övrigt en tvålitersfyra på 245 hästkrafter.
GTS-varianten har alltså gått från den äldre 3,0-litersmotorn som gav 360 hästkrafter och 500 newtonmeter. Med 2,9-litersmotorn under huven, som är utrustad med partikelfilter, når modellen upp till 380 hästkrafter och 520 newtonmeter, ett lagom avstånd från Macan S 354 hästkrafter och 480 newtonmeter, men också en bra bit ifrån herre på täppan, det vill säga Macan Turbo med 440 hästkrafter och 550 newtonmeter.
De maskinella förändringarna, som även inkluderar en uppdaterad PDK-dubbelkopplingslåda med sju växlar, har gjort Macan GTS snabbare än vad varianten mellan 2016 och 2019 var. Den gjorde 0-100 km/h på 5,2 sekunder (5,0 med Sport Chrono) och toppade 256 km/h.
Uppdaterade Macan GTS gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder (4,7 sekunder med Sport Chrono) och når 261 km/h i toppfart.
0-160 km/h går på 11,6 (11,4) sekunder och 0-200 km/h på 19,5 (19,3) sekunder.
Så här i WLTP-tider, när NEDC-körcykeln i princip ska vara helt utfasad, är det lite märkligt att Porsche enbart uppger förbrukningen för Macan GTS med NEDC-värden. 0,95 liter per mil sägs den dra vid blandad körning, men bara i Danmark, Frankrike, Sverige, Schweiz, Österrike, Finland, Nederländerna, Norge, Belgien samt på Island, Malta och Cypern. I övriga europeiska länder, exempelvis Tyskland, Italien och Spanien sägs förbrukningen ligga på 0,96 liter per mil.
I WLTP-körcykeln tippar vi på en förbrukning på närmare 1,2 liter per mil.
Precis som tidigare levereras Macan GTS med svarta Sport Design-detaljer och lika svarta 20-tumsfälgar. Fälgdesignen är densamma. Bakom fälgarna sitter röda bromsok som klämmer om 360-millimetersskivor fram och 330-millimetersskivor bak. Skivorna kan uppgraderas i två steg där värstingdoningarna är kolfiberkeramiska. Dessa mäter 396 millimeter fram och 370 millimeter bak.
Macan GTS underrede ligger 15 millimeter närmare underlaget än Macan S, men kan – om man väljer att utrusta bilen med luftfjädring – sänkas ytterligare tio millimeter närmare backen.
Uppdaterade Porsche Macan GTS går att beställa från och med i dag. Några svenska priser är ännu inte tillgängliga. I Tyskland börjar priset på 77 880 euro vilket motsvarar 815 000 kronor. I Sverige kostar Macan S från 670 000 kronor och Macan Turbo från 910 000 kronor.
Uppdatering
Strax efter publicering av denna artikel presenterades det svenska priset för Macan GTS. Från 800 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se