Porsche Mission E – en helt eldriven sportbil
Porsche visar en helt eldriven fyrdörrarscoupé med 600 hästkrafter och räckvidd på över femtio mil.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Det har under en tid spekulerats i att Porsche ska bygga en elbil som ska ge elbilstillverkare som Tesla en match, och i augusti bekräftades det att en eldriven konceptbil ska premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt. Nu är salongen i full gång och Porsche visar upp konceptbilen Mission E.
Utseendemässigt påminner den en del om fyrdörrarscoupén Panamera men har något sportigare helhetsintryck. De främre dörrarna är konventionella medan dörrarna till baksätespassagerarna är hängda i bakkant, så kallade självmordsdörrar. Dörrlösningen gör att B-stolpen elimineras och öppningen till kupén bli riktigt stor. I kupén är interiören mycket avskalad, i princip helt befriad från knappar, och funktionerna styrs via pekskärmar varav huvudskärmen är placerad i den 918 Spyder-inspirerade mittkonsolen. Sidospeglarna är, likt Volkswagen XL1, ersatta av kameror placerade i framflyglarna och bilden visas på vardera sida av mätartavlorna.
Mission E rymmer fyra personer i separata skalstolar tillverkade i lättviktsmaterial.
Drivkraft levereras av två elmotorer, en monterad fram och en bak, som tillsammans levererar 600 hästkrafter, Mission E är således även fyrhjulsdriven. 0-100 km/h ska enligt Porsche avklaras på 3,5 sekunder och 200 km/h nås efter 12 sekunder. Mission E har liksom exempelvis 911 GT3 även fyrhjulsstyrning.
Enligt Porsche ska Mission E ha en räckvidd på drygt femtio mil på en laddning och när batterierna tar slut ska det ta 15 minuter att ladda upp batterierna till 80 procent, som ska motsvara cirka fyrtio mils räckvidd. Detta tack vare att spänningsnivån är 800 volt vilket är dubbelt så mycket som exempelvis Tesla Model S.
Om, eller när, vi kan få se en produktionsversion av Mission E nämner Porsche inget om, men det har tidigare ryktas om att det kan bli vid 2018-2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se