Porsche Panamera nummer 10 000 byggd i Leipzig
2009 blev året då Porsche lanserade en stor och lyxig fyradörrarssportbil. Timingen kunde ha varit bättre. Men trots lågkonjunktur och kris i branschen har Panamera blivit en succé och bil nummer 10 000 har redan rullat av bandet.
Timingen för Porsches supersportlyxvagn kunde minst sagt ha varit bättre. Ett år då många biltillverkare ställde in siktet på mindre, lättare och miljövänligare bilar siktade Porsche åt det rakt motsatta hållet. Porsches första sedanmodell kom, såg och segrade. Det har väl knappast undgått någon Teknikens Värld-läsare att Panamera tog testlaget med storm, så mycket att det räckte ända till en finalplats i slaget om Teknikens Världs Stora Bilpris 2010. Det är uppenbarligen inte bara testlaget som har fattat tycke för Panamera. Porsche meddelar nu att Panamera nummer 10 000 har rullat av fabriksbandet.
Med tanke på att Panamera har funnits till försäljning i bara tre månader får det sägas vara en lyckad lansering av en så dyr bilmodell. Bilen som blev den 10 000:e i ordningen var en Panamera Turbo som ska skickas ända till Singapore där kunden väntar. När försäljningen för de tre första månaderna räknas ihop framgår det även att värstingmodellen Panamera Turbo inte är den mest populära. 44 procent av köparna väljer en Panamera 4S, 36 procent tar en Panamera Turbo medan 20 procent nöjer sig med Panamera S.
Framöver räknar Porsche med att kunna hålla en produktionstakt på 20 000 bilar per år i fabriken i Leipzig där Panamera byggs jämte Cayenne. Nästa år väntas den 3,0 liter stora V6-dieseln ta plats i Panamera och om ytterligare en tid kommer hybridversionen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se