Porsche Panamera S Hybrid – snålast hittills
Möt Porsches hittills snålaste modell – Panamera S Hybrid. Precis som väntat får Panamera tillgång till samma hybridsystem som Cayenne och blir därmed flera deciliter snålare per mil än minstingen Boxster.
Att även Panamera skulle få tillgång till Porsches hybridteknik gör väl ingen förvånad, mest förvånande är kanske att det har dröjt ända till nu. Men på Genèvesalongen i mars får Panamera äntligen ikläda sig hybridkostymen och på samma gång stoltsera med titeln ”snålaste Porschen hittills”.
Hybridsystemet i Porsche Panamera S Hybrid är som sagt detsamma som i Cayenne S Hybrid och är centrerat kring en kompressormatad V6-motor på 3,0 liter som ger 333 hästkrafter som kompletteras av en elmotor på 47 hästkrafter. Båda kan de driva bilen tillsammans eller var för sig. Elmotorn fungerar både som generator och startmotor och är kopplad till ett nickelmetallhybridbatteri där energi som återvinns vid inbromsning lagras. Även den åttastegade tiptroniclådan är densamma som i Cayenne.
Porsches hybridsystem har dessutom möjligheten att ”frihjula” vid motorvägskörning, vilket gör att V6-motorn kan stängas av i farter upp till 165 km/h. Den blandade förbrukningen blir inte bara den lägsta hittills för en Porsche, utan även (enligt Porsches beräkningar) lägst i klassen. Med Michelins lättrullande allvädersdäck blir förbrukningen 0,68 l/mil och utsläppen 159 g/km. Med vanliga standarddäck stiger siffrorna till 0,71 l/mil och 167 g/km.
I likhet med Cayenne blir Panamera inte bara snålare tack vare hybriddriften, den blir även aningen kvickare. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder och toppfarten blir 270 km/h. Jämför gärna med vanliga Panamera, utan S eller 4, som fixar 0-100 km/h på 6,8 sekunder och når 261 km/h. Den marginella skillnaden förklaras med att hybridsystemet gör Panamera S Hybrid tyngre, exakt hur mycket vill Porsche inte säga just nu.
Hybrid-beteckningen gör även Panamera till en mer välutrustad bil. I standardutrustningen ingår adaptiv luftfjädring, det adaptiva dämparsystemet PASM samt servotronic. Nu väntar vi bara på Panamera Diesel…
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se