Porsche Panamera Sport Turismo officiell – fakta, bilder och priser
Det har länge ryktats om en ”kombiversion” av Porsche Panamera. Nu är den här! Sport Turismo heter varianten som rymmer upp till 1 390 liter bagage – som kan fraktas snabbt i och med upp till 550 hästkrafter.
Nu blir Porsche än mer familjevänliga när de presenterar en kombiversion, eller ska vi kanske skriva ”kombiversion”, av redan rymliga Panamera. Porsche har valt att döpa den rymligare varianten med långt tak och mer upprätt baklucka till Panamera Sport Turismo. För en gångs skull passar ordet ”sport” för en kombimodell, ett uttjatat epitet som används på flera av världens icke-sportiga kombibilar (hör ni det Opel, Toyota, Renault, Volvo med flera). Även om Panamera är en stor, bekväm och lyxig bil är den också en sportbil.
Porsche Panamera Sport Turismo är 504,9 centimeter lång, på millimetern lika lång som vanliga Panamera ”halvkombi”. Även på bredden är de båda karossversionerna identiska med 193,7 centimeter från skärm till skärm. Enda måttet som skiljer, eftersom även axelavståndet (295 cm) är detsamma, är höjden. Sport Turismo-varianten är fem millimeter högre med sina 142,8 centimeter.
Panamera Sport Turismo är i grunden 4+1-sitsig, det vill säga två framstolar och två individuella yttre säten i baksätet med möjlighet till sittplats även mellan dessa. Som tillval kan man få modellen som strikt fyrsitsig om man väljer de elektriskt justerbara sätena i bakre raden.
Baksätesplatserna ska vara lättare att ta sig i och ur jämfört med i vanliga Panamera. Den förlängda och högre taklinjen ligger bakom förbättringen.
Som vi ser på bilderna är det en ganska stor och bred baklucka (manövreras elektriskt) som Panamera Sport Turismo erbjuder. Lastningsmomentet bör vara enkelt och lasttröskeln ligger 62,8 centimeter över marken. Det kan jämföras med exempelvis Volkswagen Golf vars lasttröskel är 3,7 centimeter högre upp.
Bagageutrymmet rymmer, med uppfällt baksäte, 520 liter vilket är 20 liter mer än i vanliga Panamera. Det är inte enormt, men det är heller inte dåligt. För att ta en annan ”livsstilskombi” som jämförelse, tio centimeter kortare Mercedes CLS Shooting Brake, så får Panamera Sport Turismo se sig besegrad med 70 liters marginal.
Med baksätesryggen, som är tredelad enligt 40/20/40-principen, nedfälld ryms 1 390 liter. CLS Shooting Brake rymmer 1 550 liter.
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är inte lika rymlig som övriga modellversioner. Siffrorna för laddhybridvarianten är 425 samt 1 295 liter.
För att underlätta transport av saker och ting längst bak erbjuder Porsche bland annat skenor i golvet, fästpunkter och lastnät. Även ett 230-voltsuttag finns som extrautrustning.
Precis som vanliga Panamera har Panamera Sport Turismo utfällbar bakvinge, dock är kombiversionens vinge monterad i taket och därmed en takvinge. Vinkeln på denna kan ställas i tre olika lägen och genererar upp till 50 kilo extra marktryck över bakaxeln. I hastigheter upp till 170 km/h förblir vingen i sin indragna position för att bidraga till lägre bränsleförbrukning. I hastigheter över det fälls den upp i vad som kallas prestandaläget.
Det är för övrigt första gången som en bil är utrustad med denna typ av flexibla vinge på taket.
Vid marknadslanseringen den 7 oktober 2017 erbjuds fem motoralternativ. Panamera 4 Sport Turismo med 330 hästkrafter som ännu inte är prissatt, Panamera 4S Sport Turismo med 440 hästkrafter för 1 200 000 kronor, Panamera 4S Diesel Sport Turismo med 422 hästkrafter för 1 240 000 kronor, Panamera Turbo Sport Turismo med 550 hästkrafter för 1 604 000 kronor samt 4 E-Hybrid Sport Turismo som ännu inte fått någon prislapp.
Alla modellversioner kommer standardutrustade med fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning, Porsche Traction Management, Porsche Advanced Cockpit och mycket annat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se