Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110420-cayenne panamera110420-cayenne panamera110420-cayenne panamera
110420-cayenne panamera

Porsche vässar Cayenne och Panamera

Inför modellår 2012 har Porsche hittat på en hel del nyttigt och skoj med de två största bilarna i modellprogrammet. Cayenne Diesel blir snabbare och snålare, Cayenne S Hybrid blir smartare och Panamera får bland annat Internet.

Vi börjar med den modell som Porsche låtit genomgå störst förändringar inför modellår 2012. Det är Cayenne Diesel som har förärats detta. V6-dieselmotor har uppdaterats för att bli starkare och snålare. Man har bland annat gjort motorn lättare med 20 kilo, sänkt den inre friktionen med hjälp av nya material, höjt trycket på direktinsprutningen med 200 bar till 2 000 och bytt ut turboaggregatet till ett nytt. Därför ger nu motorn totalt 245 hästkrafter i stället för som tidigare 240. Men det har också gynnat förbrukningen som nu är nere i 0,72 liter per mil i stället för 0,74 liter per mil. Det betyder att Cayenne Diesel från och med årsmodell 2012 släpper ut 189 gram koldioxid per kilometer vilket gör att modellversionen nu är mer snäll mot miljön än hybridversionen.

Accelerationssiffran från 0 till 100 km/h har putsats till 7,6 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder. Toppfarten har ökat från 218 till 220 km/h.

Cayenne S Hybrid har också genomgått förbättringar. Hybridsystemet har finslipats och uppdaterats så att man nu också kan köra sin hybrid-Cayenne på elektricitet även när motorn är kall och förhållandena är de rätta. Detta var inte möjligt tidigare.

Andra nyheter för Cayenne modellår 2012 är ett effektpaket för turboversionen med 500 hästkrafter. Med detta så kallade powerkit ökar effekten till 540 hästkrafter och vridmomentet från 700 till 750 newtonmeter. Det gör Cayenne Turbo snabbare från 0-100 km/h med 0,1 sekund. 4,6 sekunder totalt. Toppfarten ökar från 278 till 281 km/h. Effekthöjningen påverkar inte förbrukning och utsläpp – 1,15 liter per mil och 270 gram per kilometer, precis som för Cayenne Turbo utan powerkit.

Vad gäller Porsche Panamera av årsmodell 2012 är största nyheten systemet Lane Change Assist som plockas från Cayenne. Det hjälper till att hålla koll på döda vinkeln i farter mellan 30 och 250 km/h. Systemet finns tillgänglig från och med i höst.

Andra Panamera-nyheter är aktiva bixenon-strålkastare med svarta insatser, nya ändrör och – tillgängligt från och med juni månad – trådlös internetuppkoppling.

Läs mer

Test och provkörningar